Το 50% των Ελλήνων καταναλωτών συμβουλεύεται τις κριτικές που διαβάζει online προκειμένου να προβεί σε αγορά για πρώτη φορά από e-shop μόδας
Η δυνατότητα πληρωμής με αντικαταβολή, τα εμφανή στοιχεία επικοινωνίας και η υπηρεσία παρακολούθησης της παραγγελίας αποτελούν βασικούς παράγοντες που ωθούν τους Έλληνες να αγοράσουν από ένα e-shop, σύμφωνα με τη νέα έρευνα μόδας
Fashion (Re)search του GLAMI.
Ποια στοιχεία αξιολογούν θετικά οι Έλληνες καταναλωτές στα e-shops και ποια είναι η μεγαλύτερη ανασφάλειά τους όταν αγοράζουν προϊόντα μόδας από ηλεκτρονικά καταστήματα που δεν έχουν επισκεφθεί ξανά; Μέσα από τη νέα έρευνα Fashion (Re)search του GLAMI, μίας κορυφαίας ευρωπαϊκής πλατφόρμας αναζήτησης μόδας, προκύπτει πως οι μισοί Έλληνες e-shoppers εμπιστεύονται τις κριτικές που εντοπίζουν online προκειμένου να προβούν σε αγορά, πρώτη φορά, από ηλεκτρονικό κατάστημα που δεν είχαν επισκεφθεί στο παρελθόν ενώ η μεγαλύτερη «ανασφάλεια» για το 52% είναι η διαφύλαξη των προσωπικών τους στοιχείων κατά τη συναλλαγή.
*H διαδικτυακή έρευνα μόδας Fashion (Re)search για την Άνοιξη 2024 πραγματοποιήθηκε τον Μάιο του 2024, σε 8 ευρωπαϊκές χώρες. Στην Ελλάδα έλαβαν μέρος συνολικά 3,672 συμμετέχοντες.
Ποια είναι τα βασικά κριτήρια των Ελλήνων e-shoppers για να προβούν σε ηλεκτρονικές αγορές μόδας;
Ενδιαφέρον αλλά και αναμενόμενο μπορεί να χαρακτηριστεί το top 5 των λόγων που θεωρούν βασικούς παράγοντες για να προβούν σε αγορά από ένα fashion e-shop οι Έλληνες συμμετέχοντες στην έρευνα μόδας Fashion (Re)search του GLAMI. Συγκεκριμένα, το 50% εμπιστεύεται τις κριτικές που βρίσκει online, το 40% εκτιμά τη δυνατότητα πληρωμής με αντικαταβολή και το 34% προτιμά e-shops τα οποία διαθέτουν στοιχεία επικοινωνίας, customer support, πληροφορίες σχετικά με τις αποστολές και τις επιστροφές καθώς και δυνατότητα παρακολούθησης της παραγγελίας. Στην ίδια θέση συναντούμε και την ύπαρξη φυσικού καταστήματος ενώ το 24% νιώθει μεγαλύτερη ασφάλεια όταν αναγράφονται στο e-shop τα νομικά στοιχεία και η διεύθυνση της εταιρείας. Πιο χαμηλά στην κατάταξη – με ποσοστό 14% – εμφανίζεται η παρουσία του εκάστοτε e-shop στα Social Media.
Πώς «λειτουργούν» οι Έλληνες καταναλωτές όταν ψωνίζουν πρώτη φορά από ένα e-shop μόδας;
Θετική είναι η στάση των Ελλήνων καταναλωτών απέναντι στα e-shops μόδας ακόμη κι αν πρόκειται για ένα ηλεκτρονικό κατάστημα από το οποίο δεν έχουν κάνει κάποια αγορά στο παρελθόν. Συγκεκριμένα, το 46% απάντησε πως αγοράζει από καινούρια e-shops αφού πρώτα κάνει μία έρευνα για το αν μπορεί να τα εμπιστευθεί ενώ το 27% επιλέγει μόνο δημοφιλή e-shops ή ηλεκτρονικά καταστήματα που τους έχει προτείνει κάποιος που εμπιστεύονται. Για το 25%, σημαντικός παράγοντας για να αγοράσει πρώτη φορά από ένα e-shop είναι το να θεωρεί ελκυστικό το προϊόν που το ενδιαφέρει ή την τιμή του.
Ένα ενδιαφέρον στοιχείο που προκύπτει από την πρόσφατη έρευνα Fashion (Re)search του GLAMI: Αν έπρεπε να αγοράσουν ένα προϊόν μόδας στην τιμή των 40 ευρώ από ένα e-shop που εμπιστεύονται ή το ίδιο προϊόν στην τιμή των €35 από ένα e-shop που δεν έχουν αγοράσει ξανά – δεδομένου ότι και τα δύο προσφέρουν δωρεάν μεταφορικά και επιστροφές – το 41% των Ελλήνων συμμετεχόντων στην έρευνα απάντησε ότι θα επέλεγε το e-shop που γνωρίζει και εμπιστεύεται, το 47% θα διάλεγε το καινούριο ηλεκτρονικό κατάστημα ένω ένα ποσοστό 12% δεν μπορεί να απαντήσει με σιγουριά. Εκτός βεβαίως εάν εντόπιζαν ακόμα μεγαλύτερη διαφορά στην τιμή – για παράδειγμα, το ίδιο προϊόν στα 28 ευρώ – γεγονός που θα τους προσέλκυε στο νέο και πιο οικονομικό e-shop, όπως απάντησε το 60% των ερωτηθέντων.
Πόσο ασφαλείς αισθάνονται οι Έλληνες όταν αγοράζουν προϊόντα μόδας online;
Καθόλου, σύμφωνα με την έρευνα Fashion (Re)search. Μόνο 7% των Ελλήνων αισθάνονται ότι τα προσωπικά τους δεδομένα είναι ασφαλή όταν πραγματοποιούν αγορές μόδας διαδικτυακά. Οι λόγοι που προκαλούν ανασφάλεια στους Έλληνες e-shoppers ποικίλλουν – με πρώτη την ανησυχία για τη διαφύλαξη των τραπεζικών τους στοιχείων (52%) ενώ ακολουθούν η ποιότητα των προϊόντων (49%), η έλλειψη στοιχείων επικοινωνίας και υποστήριξης πελατών (44%), το να μην υπάρχει δυνατότητα επιστροφής χρημάτων (35%), η μη παράδοση της παραγγελίας (28%) και η περίπλοκη διαδικασία επιστροφών που συχνά περιλαμβάνει κρυφές χρεώσεις (28%).
Τι θα τους απέτρεπε από το να κάνουν μία πρώτη αγορά από ένα νέο κατάστημα;
Mία βασική ανησυχία για το 49% είναι οι τιμές που είναι πολύ χαμηλές ώστε να είναι αληθινές και η απουσία των στοιχείων επικοινωνίας της εταιρείας. Το 38% προβληματίζεται όταν παρατηρεί τυπογραφικά λάθη στο περιεχόμενο του ηλεκτρονικού καταστήματος ή όταν δεν εντοπίζει κριτικές στο διαδίκτυο (35%). Ορισμένες ακόμη ανησυχίες είναι το να ζητούνται τα προσωπικά τους στοιχεία πριν προβούν σε αγορά (32%), να μην υπάρχει διαδικασία ταυτοποίησης των συναλλαγών (29%), να τους φαίνεται περίεργο το domain ή η ονομασία του e-shop (28%), να διαθέτει αναχρονισμένο σχεδιασμό και φωτογραφίες χαμηλής ποιότητας (19%) ή να μην είναι ενεργό στα social media (17%).
Ως προς το αν είχαν ποτέ κάποια αρνητική εμπειρία από αγορές σε e-shop, σχεδόν οι μισοί συμμετέχοντες της έρευνας (50%) απάντησαν θετικά, με τις κορυφαίες απαντήσεις να αφορούν σε κακή ποιότητα των προϊόντων που παρέλαβαν (64%), στο ότι δεν υπήρχε εξυπηρέτηση πελατών (30%) και στο ότι δεν παρέλαβαν τελικά την παραγγελία τους (22%). Το 42% – απάντησε με σιγουριά πως δεν έχει κάποια κακή εμπειρία από αγορές σε e-shops ενώ το 8% δεν θυμάται να έχει αντιμετωπίσει κάποιο πρόβλημα έως τώρα.
Τι συμβαίνει με τα… ultra fast-fashion shops;
Με τη μεγαλύτερη μερίδα (90%) των ελλήνων e-shoppers να είναι πλέον εξοικειωμένοι με τα λεγόμενα ‘ultra fast-fashion’ e-shops, τις νέες πλατφόρμες που εμφανίζονται προσφέροντας μία ευρεία γκάμα προϊόντων σε ιδιαίτερα ανταγωνιστικές τιμές, ξεπερνώντας το φράγμα του ‘fast-fashion’, δεν είναι παράξενο που το 63% απάντησε πως έχει ήδη προβεί σε αγορές από τέτοιου είδους καταστήματα. Το αμέσως επόμενο μεγαλύτερο ποσοστό (22%) δεν έχει κάνει κάποια αγορά αλλά είναι «ανοιχτό» στο ενδεχόμενο ενώ το 15% δεν σκοπεύει να τα επισκεφθεί.
Ποιοι είναι οι λόγοι που μπορεί να τα αποφεύγουν; Βασικότερη ανησυχία είναι η χαμηλή ποιότητα των προϊόντων (50%), ο φόβος για τη διαφύλαξη των προσωπικών δεδομένων (34%), το γεγονός πως έχουν διαβάσει για τις κακές εργασιακές συνθήκες των υπαλλήλων (25%) αλλά και η πραγματικά τεράστια γκάμα προσφερόμενων προϊόντων που πολύ συχνά δρα ανασταλτικά όταν πρέπει να επιλέξουν (23%). Υπάρχουν όμως και στοιχεία που αξιολογούν θετικά, όπως η τακτική τους να προσελκύουν καταναλωτές μέσα από «παιχνίδια» και συλλογή πόντων, μία πολιτική που ελκύει το 45% των ερωτηθέντων. Ακόμη, εντυπωσιακό είναι το γεγονός πως το 48% των συμμετεχόντων στην έρευνα απάντησε πως αισθάνεται την ίδια ανασφάλεια όταν πραγματοποιεί αγορές από ultra fast-fashion e-shops όπως όταν αγοράζει προϊόντα μόδας από «παραδοσιακά» ηλεκτρονικά καταστήματα που γνωρίζει και ενδεχομένως εμπιστεύεται.
Γεια σου φίλη! Είμαι η Μάρθα Κατσαρού με τάση να εκφράζομαι μέσα από τη μαγεία της γραφής. Το ακαδημαϊκό μου ταξίδι με πήγε από τον κόσμο της Διοίκησης Επιχειρήσεων στη Σχολή Επικοινωνίας και ΜΜΕ του ΕΚΠΑ, όπου απέκτησα το μεταπτυχιακό μου στη Δημοσιογραφία. Από τα πρώτα μου χρόνια, ανακάλυψα ότι η αληθινή μου φωνή αντηχεί πιο εύγλωττα στον γραπτό λόγο παρά στον προφορικό. Γι’ αυτό και από τους αριθμούς βρέθηκα να «μπλέκομαι» με τα γράμματα, για να επικεντρωθώ στο πάθος μου για το lifestyle. Μόδα, ομορφιά, διακόσμηση ήταν τα θέματα που πάντα με γοήτευαν ως αναγνώστρια. Πλέον, οπλισμένη με όρεξη, ταξιδεύω με τις δικές μου ιδέες και σκέψεις που μοιράζομαι μαζί σου. Θα γίνεις συνταξιδιώτης μου;