Για 3η συνεχόμενη χρονιά, η Κωνσταντινούπολη υποδέχεται το Πανόραμα «Μέρες Ελληνικού Κινηματογράφου» (Greek Film Days) που συνδιοργανώνεται από την «ΕΜΕΙΣ ΑμΚΕ» και τον εκδοτικό οίκο και εταιρεία παραγωγής «ISTOS film». Το ξεχωριστό αυτό κινηματογραφικό πανόραμα αναμένεται να ανοίξει τις πόρτες του στο σινεφίλ κοινό από τις 03 έως και τις 08 Δεκεμβρίου, 2024 και να προβάλλει, εντελώς δωρεάν για 6 ημέρες, επιλεγμένες ταινίες Ελλήνων δημιουργών, στην ειδικά διαμορφωμένη αίθουσα του εμβληματικού Μουσείου του Πέρα (Pera Muzesi) στην Κωνσταντινούπολη.

Με κίνητρο την αγάπη του κοινού της Πόλης και με όχημα την περυσινή πολύ επιτυχημένη διοργάνωση, που συγκέντρωσε περισσότερους από 1.200 θεατές σε 24 προβολές ταινιών, η ξεχωριστή δράση «Μέρες Ελληνικού Κινηματογράφου» (Greek Film Days) έρχεται για 3η χρονιά φέτος να δώσει την ευκαιρία σε όσους βρεθούν στην Κωνσταντινούπολη, κατά τη διάρκεια της εξαήμερης κινηματογραφικής δράσης (03-08/12/2023), να απολαύσουν, από τον κινηματογράφο των Ελλήνων δημιουργών, επιλεγμένες ταινίες, από την περίοδο ‘69-‘95, υποτιτλισμένες στα τουρκικά και στα αγγλικά, με ελεύθερη είσοδο για όλους.

Κύριος στόχος της δράσης «Μέρες Ελληνικού Κινηματογράφου» είναι, με «όπλο» την καλλιτεχνική ματιά των Ελλήνων δημιουργών και με «φαρέτρα» την τέχνη του κινηματογράφου που προσφέρει δημιουργικές αναζητήσεις και τροφή για σκέψη, να γνωρίσουν οι κάτοικοι της γείτονας χώρας, καθώς και οι επισκέπτες της υπέροχης Κωνσταντινούπολης, μέσα από τη μαγεία του Ελληνικού Κινηματογράφο και του αυθεντικού τρόπου εξιστόρησης των Ελλήνων δημιουργών, την συνέχεια της Ιστορίας της Ελληνικής Κοινωνίας, που ίσως ακόμα αγνοούν.

Είναι δεδομένο ότι η ανθρώπινη εξάσκηση στην ανταλλαγή πληροφοριών και στους κανόνες χρηστής επικοινωνίας, όταν βασίζεται στις οικουμενικές πανανθρώπινες αξίες της ισότητας, της ελεύθερης βούλησης και έκφρασης, και της ισονομίας, μπορεί να μειώσει αισθητά τις προκαταλήψεις και τις διαφορές, τόσο ανάμεσα σε άτομα, όσο και σε λαούς. Εξαλείφοντας την άγνοια και αυξάνοντας τις ευκαιρίες επιμόρφωσης και παροχής ουσιαστικής παιδείας, με όχημα την «ανταλλαγή» πολιτισμικών αξιών, οι διάφορες μορφές τέχνης, που έχει δημιουργήσει και αναδείξει η ανθρώπινη φύση για να ψυχαγωγεί και να εμπνέεται δια μέσου των αιώνων, μπορούν και σήμερα και συνεισφέρουν δημιουργικά στη μείωση των όποιων αρνητικών επιπτώσεων και στην προστασία των μελών μιας κοινωνίας πιο ειρηνικής, ανοιχτής, φιλόξενης και ασφαλής. Κάτι που είναι εκτός από επίκαιρο και εξέχουσα σημαντικό για τη δημιουργία ενός πιο αισιόδοξου μέλλοντος, με ίσως καλύτερες προοπτικές, για τις νεότερες γενιές.

Σε αυτό το πλαίσιο, οι «Μέρες Ελληνικού Κινηματογράφου» στην Κωνσταντινούπολη, σκοπό έχουν να ενθαρρύνουν την ανταλλαγή ιδεών και δημιουργικών συζητήσεων, με επίκεντρο τον κινηματογράφο και μέσα από τις παράλληλες εκδηλώσεις, που θα διεξαχθούν το ίδιο χρονικό διάστημα, τη δημιουργία νέων συνεργασιών, αποδεικνύοντας τη στενή σχέση και τις ομοιότητες στη σκέψη, την κουλτούρα, τα ήθη και τα έθιμα, του ελληνικού με τον τουρκικό λαό, ξεπερνώντας τα στενά όρια της «πολιτικής ατζέντας» και αναδεικνύοντας και προσεγγίζοντάς τις με τον πιο έμπρακτο τρόπο, μέσα από έναν ευφάνταστο καλλιτεχνικό «διάλογο». Σε αυτό το πλαίσιο, η 7η Τέχνη, αυτή του Κινηματογράφου, μας χαρίζει γενναιόδωρα τη μοναδική αυτή δυνατότητα, ως κοινωνία ενεργών πολιτών που συνεχώς συνομιλεί, εξελίσσεται και ποτέ δεν εφησυχάζει.

Το σκεπτικό της φετινής δράσης: Κινηματογράφος του Δημιουργού ’80-’90.

Ο Κινηματογράφος του Δημιουργού εδραιώνεται στις δεκαετίες ’80-’90, ενώ τα παγκόσμια φεστιβάλ τον δέχονται με επαίνους και μια νέα σχέση δημιουργείται με το κοινό. Καθώς το έργο των σκηνοθετών των προηγούμενων δεκαετιών συνεχίζεται αμείωτο, στις αρχές της δεκαετίας του ’90 μια νέα γενιά σκηνοθετών εμφανίζεται στο προσκήνιο χάρη στην έναρξη της χρηματοδότησης του προγράμματος «Νέα Ματιά» από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου. Το πρόγραμμα αυτό χρηματοδότησε ταινίες μεγάλου μήκους νέων δημιουργών. Προϋπόθεση ήταν, οι ταινίες αυτές, να αναφέρονται σε σύγχρονα θέματα με σύγχρονους ήρωες στις σύγχρονες πόλεις, δηλαδή ταινίες της «σύγχρονης κοινωνικής πραγματικότητας». Η παραγωγή της περιόδου ’80-’90 είναι μεγάλη και τα αντιπροσωπευτικά της έργα πολλά. Φέτος θα ολοκληρώσουμε την αναδρομή μας στη δεκαετία του ’70, θα συνεχίσουμε με το ’80 και θα κάνουμε ένα αποφασιστικό βήμα στη δεκαετία του ’90, παρουσιάζοντας κάποιες από τις πιο χαρακτηριστικές ταινίες της περιόδου. Επιπλέον η φετινή πρωτοβουλία του Πανοράματος «Μέρες Ελληνικού Κινηματογράφου» είναι η διοργάνωση ψηφοφορίας με στόχο να αναδειχθούν οι προτιμήσεις του κοινού. Τα τελικά αποτελέσματα θα αναρτηθούν στον ιστότοπο της δράσης, μετά την ολοκλήρωσή της.

Είναι σημαντικό να τονίσουμε πως η δράση «Μέρες Ελληνικού Κινηματογράφου» συνδιοργανώνεται από την «ΕΜΕΙΣ ΑμΚΕ» και τον εκδοτικό οίκο και εταιρεία παραγωγής «ISTOS film» και τελεί υπό την αιγίδα και την οικονομική υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού της Ελλάδος, καθώς και υπό την αιγίδα του Υπουργείου Τουρισμού και του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού. Επιπλέον, η δράση έχει την υποστήριξη του Ελληνικού Προξενείου της Ελλάδος στην Κωνσταντινούπολη, του Οικουμενικού Πατριαρχείου, του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, καθώς και των σταθερών συνεργατών μας στην Κωνσταντινούπολη, του Μουσείου του Πέρα, των φίλων εθελοντών και φυσικά του σινεφίλ κοινού της Κωνσταντινούπολης, για τρίτη συνεχόμενη χρονιά.

Ελπίζουμε να είστε και φέτος μαζί μας για να μοιραστούμε τη χαρά της γιορτής του Κινηματογράφου στην Κωνσταντινούπολη. Εάν θα βρίσκεστε ήδη εκεί, ή σκοπεύετε να επισκεφθείτε την πανέμορφη Κωνσταντινούπολη, από τις 03 έως τις 08 Δεκεμβρίου 2024, παρακαλούμε σημειώστε να έρθετε στο  Πανόραμα «Μέρες Ελληνικού Κινηματογράφου» για να απολαύσετε παρέα με δημιουργούς, καλλιτέχνες, και φίλους σινεφίλ, τις προβολές ελληνικών ταινιών, στο πλαίσιο μιας μοναδικής κινηματογραφικής γιορτής που τιμά τον Ελληνικό Κινηματογράφο και τους Δημιουργούς του, ενώ μπορείτε να συμμετάσχετε σε συζητήσεις και master-classes που θα διεξαχθούν και φέτος στο πλαίσιο της εν λόγω διοργάνωσης.

Περισσότερες πληροφορίες από τη δράση μπορείτε να βρείτε εδώ (αγγλικά/τουρκικά) > https://yunanistansinemasigunleri.com/en/

ΛΙΣΤΑ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΩΝ ΤΑΙΝΙΩΝ 2024:

Χώρος προβολών: ΜΟΥΣΕΙΟ ΤΟΥ ΠΕΡΑ

Έξι μέρες με προβολές ταινιών από τον Κινηματογράφο του Δημιουργού, δεκαετίες ’80-’90, υποτιτλισμένες στα τουρκικά και αγγλικά, με ελεύθερη είσοδο. Θα προηγείται παρουσίαση της κάθε ταινίας και θα προβληθούν οι παρακάτω επιλεγμένες ταινίες:

  • Τα κουρέλια τραγουδάνε ακόμα, του Νίκου Νικολαΐδη (1979 / 123’)
  • Οι Απέναντι, του Γιώργου Πανουσόπουλου (1981 / 121’)
  • Άγγελος, του Γιώργου Κατακουζηνού (1982 / 126’)
  • Ρεβάνς, του Νίκου Βεργίτση (1983 / 105’)
  • Ταξίδι στα Κύθηρα, του Θόδωρου Αγγελόπουλου (1984 / 138’) – παρουσίαση από τον Π. Μάρκαρη
  • Ο έρωτας του Οδυσσέα, των Βασίλη Βαφέα (1984 / 107’)
  • Τα παιδιά του Κρόνου, του Γιώργου Κόρρα (1985 / 113’)
  • Ακατανίκητοι εραστές, του Σταύρου Τσιώλη (1988 / 80’)
  • Στη σκιά του φόβου, του Γιώργου Καρυπίδη (1988 / 92’)
  • Η φανέλα με το 9, του Παντελή Βούλγαρη (1989 / 121’)
  • Ήσυχες μέρες του Αυγούστου, του Παντελή Βούλγαρη (1991 / 108’)
  • Άντε Γεια, του Γιώργου Τσεμπερόπουλου (1991 / 93’)
  • Δονούσα, της Αγγελικής Αντωνίου (1992 / 84’)
  • Απ’ το χιόνι, του Σωτήρη Γκορίτσα (1993 / 90’)
  • Λευτέρης Δημακόπουλος, του Περικλή Χούρσογλου (1993 / 75’) – παρουσία του σκηνοθέτη
  • Μια θέση στον ήλιο, του Κωνσταντίνου Γιάνναρη (1995 / 45’)
  • Η ζωή ενάμιση χιλιάρικο, της Φωτεινής Σισκοπούλου (1995 / 105’)

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ MASTERCLASSES 2024:

Χώρος φιλοξενίας: ΜΟΥΣΕΙΟ ΤΟΥ ΠΕΡΑ

Masterclass με τους: Πέτρο Μάρκαρη, Murathan Mungan, Περικλή Χούρσογλου.

Μέρος πρώτο: Σενάριο vs. λογοτεχνικό έργο – διαφορετικές προσεγγίσεις

Οι διακεκριμένοι συγγραφείς και σεναριογράφοι Πέτρος Μάρκαρης και Murathan Mungan συζητούν τη μέθοδο προσέγγισής τους στη συγγραφή ενός σεναρίου και τις διαφορές με τη συγγραφή ενός λογοτεχνικού έργου. Συντονίζει η παραγωγός Άννα Μαρία Ασλάνογλου.

Μέρος δεύτερο: Η δημιουργία μιας ταινίας – τότε και σήμερα

Ο βραβευμένος κινηματογραφιστής Περικλής Χούρσογλου συνομιλεί με την παραγωγό Άννα Μαρία Ασλάνογλου για τις ομοιότητες και διαφορές του τότε με το σήμερα στη δημιουργία μιας ταινίας, από το σενάριο ως την οθόνη.            

Masterclass μοντάζ: Η δεύτερη σκηνοθεσία

Δύο μοντέρ, ένας Έλληνας και ένας Τούρκος, συζητούν για τη σημασία του ρόλου τους στην δημιουργία μιας ταινίας, τη σχέση του μοντέρ με τον σκηνοθέτη, πως το μοντάζ θεωρείται η «δεύτερη σκηνοθεσία», αλλά και για τις πιθανές ομοιότητες και διαφορές στη δημιουργία μιας ταινίας στις δύο χώρες.