Σενάριο: Ντάστιν Πουαριέ
Σκηνοθεσία: Μάικλ Κίτον
Παίζουν: Μάικλ Κίτον, Τζέιμς Μάρσντεν, Σούζι Νακαμούρα, Τζοάνα Κούλιγκ, Ρέι ΜακΚίνον, Τζον Χουγκενάκερ, Λέλα Λόρεν, Μάρσια Γκέι Χάρντεν, Αλ Πατσίνο Διεύθυνση Φωτογραφίας: Μάρσαλ Άνταμς
Σκηνογραφία: Γουίλιαμ Άρνολντ
Κοστούμια: Μισέλ Μίτσελ
Μοντάζ: Τζέσικα Χερνάντεζ
Ημερομηνία κυκλοφορίας: 21 Μαρτίου 2024
Διάρκεια: 1 ώρα και 54 λεπτά
Ο Μάικλ Κίτον σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί σε μία απολαυστική και αγωνιώδη ιστορία εξιλέωσης με τη στόφα φιλμ νουάρ. Στην ταινία πρωταγωνιστούν επίσης οι: Τζέιμς Μάρσντεν, Σούζι Νακαμούρα, Τζοάνα Κούλιγκ, Ρέι ΜακΚίνον, Τζον Χουγκενάκερ, Μάρσια Γκέι Χάρντεν και ο Αλ Πατσίνο.
Σύνοψη
Όταν ένας πληρωμένος δολοφόνος (Μάικλ Κίτον) μαθαίνει ότι πάσχει από μία ραγδαία αναπτυσσόμενη μορφή άνοιας, αποζητά την ευκαιρία να εξιλεωθεί, σώζοντας τη ζωή του γιου του (Τζέιμς Μάρσντεν), με τον οποίο ήταν για χρόνια αποξενωμένος.
Σχετικά με την παραγωγή
Ο υποψήφιος για Όσκαρ Μάικλ Κίτον σχολιάζει πώς ένιωσε όταν διάβασε το σενάριο του Γκρέγκορι Πουαριέ: «Θυμάμαι να το διαβάζω και να σκέφτομαι ότι είναι πολύ καλογραμμένο» λέει ο ηθοποιός και σκηνοθέτης. «Και μετά αναρωτιόμουν πότε θα το κάνω. Δεν είναι σπάνιο να διαβάζεις κάτι και να το βάζεις στην άκρη, γιατί κάνεις μια άλλη ταινία ή γιατί η προσωπική σου ζωή σε απασχολεί σε εκείνη τη φάση».
Κάθε τόσο ο Κίτον σκεφτόταν το σενάριο ξανά και το ξεφύλλιζε. Την τελευταία φορά που το έκανε, κάλεσε τον παραγωγό του και δήλωσε ότι ήθελε να πρωταγωνιστήσει και να το σκηνοθετήσει. Αρχικά, η ταινία δεν του φαινόταν σωστή για εκείνον και προβληματιζόταν για τη διασταύρωση φιλμ νουάρ, μαύρης κωμωδίας και οικογενειακών αξιών. «Δεν ανήκει σε μία κατηγορία. Μετά κατάλαβα ότι αυτό ακριβώς ήταν που μου άρεσε, ότι δεν ανήκε σε μία συγκεκριμένη κατηγορία» σχολιάζει ο Κίτον.
Ο Κίτον υποδύεται τον Νοξ, έναν πληρωμένο δολοφόνο που χάνει τη μνήμη του. «Η ταινία βρίθει από θεματικές και μοτίβα του φιλμ νουάρ.», εξηγεί ο παραγωγός Νικ Γκόρντον, «Ένα σκληρό αστικό σκηνικό, ένας πρωταγωνιστή αποξενωμένο και γεμάτος ελαττώματα. Κυνισμός, μοιρολατρία και ηθική αμφισημία. Είναι μία φρέσκια και γνώριμη ματιά την ίδια στιγμή».
Ο Κίτον δεν θέλει να αποκαλύψει πολλά για την πλοκή. «Υποδύομαι έναν εκτελεστή» λέει. «Έκανα μία ταινία για έναν εκτελεστή. Έχουν ξαναγίνει τέτοιες ταινίες. Αυτή, όμως, είναι εξαιρετικά καλογραμμένη και έχει ωραία πλοκή. Πραγματεύεται τις σχέσεις με τον γιο μου, με την πρώην σύζυγο μου και τον μέντορα μου, Αλ Πατσίνο».
Όταν ο Νοξ ενημερώνεται για τη διάγνωση του, ξέρει ότι πρέπει να συμφιλιωθεί με την οικογένεια του, παρόλο που έχουν αποξενωθεί. «Έχουν περάσει 16 χρόνια από τότε που έχει δει τον γιο του τελευταία φορά και μόλις έχει μάθει ότι πάσχει από μία σπάνια μορφή άνοιας» εξηγεί ο Κίτον. «Ο χρόνος μετράει αντίστροφα. Όχι μόνο για να συμφιλιωθεί αλλά και για να σώσει τον γιο του από τη φυλακή».
Καθώς ο Νοξ καταστρώνει το σχέδιο του, μερικές ενέργειες του δεν φέρουν αποτέλεσμα. Για την ακρίβεια, είναι εντελώς λανθασμένες. «Γνωρίζοντας την κατάσταση του και τη σταδιακή απώλεια της μνήμης του, το κοινό αναρωτιέται αν ξέρει τι κάνει ή αν κάνει απλώς λάθη» επισημαίνει ο Γκόρντον. «Είναι ένας αφερέγγυος αφηγητής» συνεχίζει ο παραγωγός. «Δεν ξέρεις τι να πιστέψεις. Ο Νοξ είναι ο κλασικός αντιήρωας του φιλμ νουάρ γιατί βρίσκεται εγκλωβισμένος στις καταστάσεις. Είναι ένας χαρακτήρας χωρίς ηθική».
Οι δημιουργοί της ταινίας ήταν σίγουροι ότι για τον ρόλο του πατριάρχη του εγκλήματος, του Χαβιέ, ήθελαν να συνεργαστούν με τον θρυλικό Αλ Πατσίνο.
Ο Αλ Πατσίνο διάβασε το σενάριο και του άρεσε, οπότε ο Κίτον τον πήρε τηλέφωνο. «Δεν μου αρέσει να μιλάω πολύ για το παίξιμο, αλλά με ενδιαφέρουν οι ηθοποιοί. Μιλήσαμε με τον Αλ στο τηλέφωνο και όλα ήταν πολύ εύκολα. Δεν ήταν καθόλου στημένο» σχολιάζει ο Κίτον για τη συνεννόηση του με τον Πατσίνο από τα πρώτα στάδια.
Ο Κίτον είχε στη διάθεση του 25 μέρες για να γυρίσει την ταινία και ο χρόνος ήταν περιορισμένος για όλους. «Δεν είχαμε χρόνο για πρόβες με κανέναν. Δεν κάναμε μακριές συζητήσεις. Διαθέταμε χαμηλό προϋπολογισμό» εξηγεί ο Κίτον. «Ήταν μία περίπλοκη παραγωγή. Για αυτό την ονόμασα ταινία Jenga. Αν αφαιρέσεις ένα κομμάτι, η ιστορία καταρρέει».
Ως σκηνοθέτης και ηθοποιός, ο Κίτον γνωρίζει τα προτερήματα του να εμφανίζεσαι σε δική σου ταινία. «Μπορείς να κινηθείς πιο γρήγορα. Ξέρεις ποιος είναι ο χαρακτήρας σου. Δεν πολυσυζητάς με τον εαυτό σου» επισημαίνει.
Την πρώτη μέρα που εμφανίστηκε ο Αλ Πατσίνο στο σετ, όλοι σιώπησαν. «Άκουγες μέχρι και την καρφίτσα να πέφτει» σχολιάζει ο Γκόρντον. «Ένιωθες την ενέργεια να αλλάζει. Είναι ένας εθνικός θησαυρός, ένα όνειρο που εκπληρώθηκε. Όταν εμφανίστηκε, ήταν σαν όλοι να αιωρούνταν πάνω από το έδαφος».
Αντίστοιχα, όταν η Μάρσια Γκέι Χάρντεν και ο Κίτον έπαιζαν μαζί σε μία σκηνή, όλο το υπόλοιπο καστ και το συνεργείο είχαν κομμένη την ανάσα. «Υπάρχουν ορισμένοι ηθοποιοί που ξέρεις ότι θα βρουν τη σκηνή μόνοι τους. Η Μάρσια είναι ακριβώς έτσι. Αναγνωρίζει πότε δεν λειτουργεί κάτι και το αλλάζει για να το κάνει να δουλέψει» σχολιάζει ο Κίτον.
Ο πιο έντονος χαρακτήρας συναισθηματικά είναι ο Μάιλς και ο Τζέιμς Μάρσντεν επιλέχθηκε αμέσως μετά από μία συνάντηση μέσω Zoom με τον Κίτον, στην οποία ανακάλυψαν ότι έχουν την ίδια άποψη για τον χαρακτήρα του Μάιλς. «Ο Μάιλς έχει πολλά βάρη» λέει ο Μάρσντεν. Ως συναισθηματικός πυρήνας της ιστορίας, τα συναισθήματα του κινούνται ανάμεσα στην οργή και την απόγνωση, τη μεταμέλεια, τον φόβο και την αγάπη. «Ο Μάιλς έκανε μία συνειδητή επιλογή όταν ανακάλυψε ότι ο πατέρας του είναι πληρωμένος δολοφόνος.» λέει ο Μάρσντεν. «Αποφάσισε να κάνει τα πάντα για να είναι το αντίθετο του Νοξ. Δεν ήθελε το DNA του να καθορίσει τη μοίρα του. Δεν ήθελε η κόρη του να επηρεαστεί από το μονοπάτι που διάλεξε ο Νοξ. Κι όμως, μετά από 16 χρόνια αποξένωσης, βρίσκεται στο κατώφλι του και χρειάζεται βοήθεια».
Ο ηθοποιός ενθουσιάστηκε με την ευκαιρία να συνεργαστεί με τον Κίτον. «Είναι από τους σπουδαίους, εμβληματικούς ηθοποιούς. Έπρεπε να βάλω στην άκρη το δέος μου και να θυμάμαι ότι υπήρχε λόγος που με ήθελε εκεί» λέει ο Μάρσντεν.
Ο Κίτον εντυπωσιάστηκε από την αφοσίωση και την ερμηνεία του Μάρσντεν. «Θα σας πάρει τα μυαλά. Είναι ένας γλυκός τύπος… και ελπίζω να μην του κατέστρεψα τη ζωή» σχολιάζει ο Κίτον.
«Ήταν σημαντικό για εμένα να ξέρω ότι στην καρέκλα του σκηνοθέτη καθόταν ένας ηθοποιός, γιατί καταλαβαίνει τις προκλήσεις και τις αμφιβολίες μου» λέει ο Μάρσντεν. «Ως ηθοποιός πρέπει να είσαι γενναίος και να παίρνεις ρίσκα. Ο Μάικλ καλλιέργησε ένα ασφαλές και απίθανο κλίμα στο σετ».
Η κωμική ηθοποιός Σούζι Νακαμούρα, που υποδύεται την καυστική ντετέκτιβ Ικάρι, συμφωνεί με τον Μάρσντεν για το γεγονός ότι ο Κίτον είναι ο τέλειος σκηνοθέτης για τους ηθοποιούς του. «Σπάνια ένας σκηνοθέτης που δεν είναι ηθοποιός ο ίδιος μπορεί να εκτιμήσει όλα αυτά που κάνεις. Επίσης, ο Μάικλ έχει φοβερό χιούμορ» λέει η Νακαμούρα.
«Είχα δει τη Σούζι σε μερικές δουλειές της και πάντα με έκανε να γελάω» λέει ο Κίτον. «Ήθελα κάποια με εμπειρία στην κωμωδία για αυτόν τον ρόλο. Οι αστείοι άνθρωποι έχουν μία ευφυία που σε αιφνιδιάζει».
Ο φίλος και συνεργάτης του Κίτον, Τζον Χουγκενάκερ, ένωσε τις δυνάμεις του με το καστ στον ρόλο του ντετέκτιβ Ρέιλ. «Ο ντετέκτιβ Ρέιλ είναι ένας πολύ έντιμος τύπος» λέει ο Χουγκενάκερ. «Είναι εύπιστος και αυτό τον κάνει τέλειο συνεργάτη της Ικάρι, η οποία σκαλίζει πιο βαθιά. Εκείνη κάνει πίσω για να δει τη μεγάλη εικόνα και εντοπίζει αυτό που οι άλλοι δεν βλέπουν».
«Μου άρεσε που το σενάριο θέτει πολλά ερωτήματα στην πορεία» λέει ο Χουγκενάκερ. «Αναρωτιέσαι αν ο Νοξ λειτουργεί έτσι εξαιτίας της άνοιας ή αν έχει ένα σχέδιο που δεν γνωρίζεις».
Ο Ρέι ΜακΚίνον, ένας ακόμα στενός φίλος του Κίτον, υποδύεται τον συνεργάτη του, Μάνσι. «Ο Νοξ και ο Μάνσι έχουν μία δυνατή φιλία. Είναι ενδιαφέρον δίδυμο, δεν μοιάζουν μεταξύ τους, αλλά αλληλοσυμπληρώνονται» σχολιάζει ο Γκόρντον.
Η Πολωνή ηθοποιός Τζοάνα Κούλιγκ, που υποδύεται την Άνι, ενθουσιάστηκε που μιλούσε αγγλικά σε μία ταινία, διατηρώντας όμως την πολωνική προφορά της. «Ο Μάικλ σκηνοθετεί πολύ γρήγορα» λέει η ηθοποιός. «Και μερικές φορές δυσκολευόμουν να βρω τη διατύπωση ή την προφορά. Αλλά έβλεπα στο πρόσωπο του ότι το ήθελε αυτό. Είναι ηθοποιός ο ίδιος και μου έδειχνε γρήγορα πώς να μεταβώ από το ένα συναίσθημα στο άλλο».
Η Κούλιγκ βλέπει την Άνι ως μία γυναίκα που χάθηκε στη διαδρομή. «Ίσως χρειάζεται χρήματα, ίσως είναι άρρωστη ή έχει ένα μωρό. Ο Νοξ τη βοήθησε πολύ. Αγαπούσαν ο ένας τον άλλον περισσότερο από όσο νόμιζαν».
«Η αφήγηση ιστοριών δεν συγκρίνεται με τίποτα, όπως και ο κινηματογράφος, όπου μπορείς να πεις κάτι χωρίς να πεις ούτε μία λέξη» λέει ο Κίτον. «Αυτό είναι το αγαπημένο μου σημείο. Είμαι πολύ περήφανος για τους ηθοποιούς που ζωντάνεψαν αυτούς τους χαρακτήρες. Είναι τιμή μου που συνεργάστηκα μαζί τους» καταλήγει ο Κίτον.
Γεια σου φίλη! Είμαι η Μάρθα Κατσαρού με τάση να εκφράζομαι μέσα από τη μαγεία της γραφής. Το ακαδημαϊκό μου ταξίδι με πήγε από τον κόσμο της Διοίκησης Επιχειρήσεων στη Σχολή Επικοινωνίας και ΜΜΕ του ΕΚΠΑ, όπου απέκτησα το μεταπτυχιακό μου στη Δημοσιογραφία. Από τα πρώτα μου χρόνια, ανακάλυψα ότι η αληθινή μου φωνή αντηχεί πιο εύγλωττα στον γραπτό λόγο παρά στον προφορικό. Γι’ αυτό και από τους αριθμούς βρέθηκα να «μπλέκομαι» με τα γράμματα, για να επικεντρωθώ στο πάθος μου για το lifestyle. Μόδα, ομορφιά, διακόσμηση ήταν τα θέματα που πάντα με γοήτευαν ως αναγνώστρια. Πλέον, οπλισμένη με όρεξη, ταξιδεύω με τις δικές μου ιδέες και σκέψεις που μοιράζομαι μαζί σου. Θα γίνεις συνταξιδιώτης μου;