Τα φίλτρα στα social media τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει η αφορμή και η αιτία για πολλές κουβέντες σχετικά με την κατάθλιψη που προέρχεται από την σύγκριση και το ανικανοποίητο με την εικόνα μας. Ειδικά, όταν τα social media βρίσκονται πια στα χέρια μικρών παιδιών τα αποτελέσματα φαίνεται να είναι καταστροφικά για την ψυχολογία τους. Έτσι, η Meta ανακοίνωσε την αφαίρεση των φίλτρων επαυξημένης πραγματικότητας (AR) που έχουν δημιουργηθεί από τρίτους από τις πλατφόρμες της, όπως το Instagram, το Facebook και το WhatsApp. Με αυτήν την απόφαση, περισσότερα από δύο εκατομμύρια φίλτρα θα εξαφανιστούν, προκαλώντας έντονες αντιδράσεις στους χρήστες.
Τα φίλτρα που αγαπήσαμε
Τα φίλτρα AR, ειδικά εκείνα που βελτίωναν την εμφάνιση των χρηστών, αποτέλεσαν βασικό στοιχείο του Instagram. Πολλά από αυτά δημιουργήθηκαν μέσω του Meta Spark Studio, με τα “χειρουργικά” φίλτρα να γίνονται ιδιαίτερα δημοφιλή. Αυτά τα φίλτρα προσομοίωναν τις επιδράσεις της πλαστικής χειρουργικής, προκαλώντας, όμως, έντονη συζήτηση για τις επιπτώσεις τους στην ψυχική υγεία και την αυτοεκτίμηση των χρηστών.
Οι λόγοι πίσω από την απόφαση
Επισήμως, η Meta αναφέρει ότι η απόφαση αυτή στοχεύει στην επένδυση σε άλλους τομείς, όπως η τεχνητή νοημοσύνη (AI). Το 2023, η εταιρεία δεσμεύτηκε να επενδύσει έως και 40 δισεκατομμύρια δολάρια στην AI, αφήνοντας την τεχνολογία AR στο περιθώριο.
Παράλληλα, τα προβλήματα που έχουν αναδειχθεί σχετικά με τη σύνδεση των φίλτρων ομορφιάς με ζητήματα εικόνας σώματος και ψυχικής υγείας, ιδιαίτερα στις νέες γυναίκες και ακόμα περισσότερα σε έφηβα κορίτσια, προσέφεραν μια επιπλέον σημανική αιτιολόγηση για την απόσυρση.
Τι αλλάζει στην πλατφόρμα;
Τα φίλτρα που δημιουργούνται από τη Meta θα παραμείνουν διαθέσιμα, αλλά η ποικιλία τους είναι περιορισμένη. Επίσης, δεν περιλαμβάνουν φίλτρα ομορφιάς, αφήνοντας ένα κενό στην εμπειρία που έχουν συνηθίσει οι χρήστες.
Αυτή η αλλαγή, ωστόσο, δεν σημαίνει το τέλος των φίλτρων ομορφιάς γενικά. Πολλοί χρήστες θα στραφούν σε άλλες πλατφόρμες, όπως το TikTok, όπου νέες τεχνολογίες, όπως τα AI-AR φίλτρα, προσφέρουν ακόμα πιο ρεαλιστικά αποτελέσματα.
Ένας κύκλος που δεν κλείνει
Η αφαίρεση των φίλτρων τρίτων μπορεί να είναι μια προσπάθεια μείωσης των μη ρεαλιστικών προτύπων ομορφιάς, αλλά στην πράξη, το πρόβλημα δεν εξαλείφεται. Οι χρήστες θα συνεχίσουν να αναζητούν τρόπους για να επεξεργάζονται την εικόνα τους, πολλές φορές σε πλατφόρμες που καθιστούν δύσκολη την ανίχνευση αυτών των επεμβάσεων.
Η Meta μπορεί να κλείνει την πόρτα στα AR φίλτρα, αλλά ανοίγει τον δρόμο για νέες, ακόμα πιο εξελιγμένες μορφές ψηφιακής μεταμόρφωσης.
Γεια σου φίλη! Είμαι η Μάρθα Κατσαρού με τάση να εκφράζομαι μέσα από τη μαγεία της γραφής. Το ακαδημαϊκό μου ταξίδι με πήγε από τον κόσμο της Διοίκησης Επιχειρήσεων στη Σχολή Επικοινωνίας και ΜΜΕ του ΕΚΠΑ, όπου απέκτησα το μεταπτυχιακό μου στη Δημοσιογραφία. Από τα πρώτα μου χρόνια, ανακάλυψα ότι η αληθινή μου φωνή αντηχεί πιο εύγλωττα στον γραπτό λόγο παρά στον προφορικό. Γι’ αυτό και από τους αριθμούς βρέθηκα να «μπλέκομαι» με τα γράμματα, για να επικεντρωθώ στο πάθος μου για το lifestyle. Μόδα, ομορφιά, διακόσμηση ήταν τα θέματα που πάντα με γοήτευαν ως αναγνώστρια. Πλέον, οπλισμένη με όρεξη, ταξιδεύω με τις δικές μου ιδέες και σκέψεις που μοιράζομαι μαζί σου. Θα γίνεις συνταξιδιώτης μου;
Leave a Reply