Σταθερή πρόοδος στην ψηφιακή ωριμότητα των ΜμΕ στην Ελλάδα καταγράφεται το 2024, σύμφωνα με την έρευνα «Η Ψηφιακή Ετοιμότητα των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων στην Ελλάδα» που εκπόνησε το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου και Ηλεκτρονικού Επιχειρείν (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, σε συνεργασία με την COSMOTE. Αυτή είναι η τρίτη φορά που η έρευνα διεξάγεται, με τις προηγούμενες να έχουν πραγματοποιηθεί το 2020 και το 2022. Τα στοιχεία δείχνουν συνεχή αύξηση στον Δείκτη Ψηφιακής Ετοιμότητας των ΜμΕ, με βελτίωση κατά 17% σε σύγκριση με το 2022.
Ο κ. Θάνος Φαλάγγας, Διευθυντής B2B Marketing, CRM & Channel Management Ομίλου ΟΤΕ, σχολίασε σχετικά: «Η μετάβαση στην ψηφιακή εποχή είναι κρίσιμο ζήτημα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και είναι σημαντικό να τις βοηθήσουμε όλοι. Όπως είδαμε στην έρευνα, οι ΜμΕ έχουν προοδεύσει αρκετά στο ταξίδι του ψηφιακού μετασχηματισμού τους, υπάρχουν όμως περιθώρια βελτίωσης. Στην COSMOTE, μέλος του Ομίλου Telekom, στεκόμαστε σταθερά στο πλευρό των ελληνικών επιχειρήσεων, στηρίζοντας έμπρακτα την ανάπτυξη της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας με υπηρεσίες, εργαλεία, λύσεις και την υποστήριξη που χρειάζονται για να το πετύχουν».
Ο κ. Γιώργος Δουκίδης, Καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών & Ιδρυτής του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου και Ηλεκτρονικού Επιχειρείν (ELTRUN), από την πλευρά του επισήμανε: «Τα τελευταία χρόνια υπάρχει σημαντική πρόοδος στην ψηφιακή αναβάθμιση των μικρών επιχειρήσεων στην Ελλάδα. Παρ όλα αυτά η ψηφιακή τους ετοιμότητα είναι ακόμη σε πρώιμα στάδια αφού χρησιμοποιούν κατά μέσο όρο μόνο το 50% των γνωστών ψηφιακών συστημάτων και τεχνολογιών, ενώ μόνο το 25% αξιοποίησαν επιχορηγήσεις ή επιδοτήσεις για τις τεχνολογικές επενδύσεις που έκαναν».
Συνεχής Αύξηση του Δείκτη Ψηφιακής Ετοιμότητας
Σύμφωνα με την έρευνα, ο Δείκτης Ψηφιακής Ετοιμότητας των ΜμΕ στην Ελλάδα για το 2024 ανήλθε σε 5,24/10, σημειώνοντας αύξηση 17% σε σύγκριση με το 2022, όταν ο δείκτης βρισκόταν στο 4,49/10. Στη διάρκεια των τελευταίων τεσσάρων ετών (2020-2024), η συνολική αύξηση φτάνει το 29%, αποδεικνύοντας τη σταθερή πρόοδο στην υιοθέτηση ψηφιακών τεχνολογιών από τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Παρά το ότι καταγράφεται αυτή η θετική πορεία, οι ΜμΕ εξακολουθούν να χρησιμοποιούν μόνο το 50% των διαθέσιμων ψηφιακών συστημάτων και τεχνολογιών, γεγονός που δείχνει πως υπάρχει σημαντικό περιθώριο περαιτέρω ανάπτυξης.
Από τις επιχειρήσεις που συμμετείχαν στην έρευνα, το 39% εξακολουθεί να βρίσκεται στα πρώτα στάδια του Δείκτη Ψηφιακής Ετοιμότητας (Elementary και Basic), ενώ το 33% κατατάσσεται στα πιο προχωρημένα στάδια (Advanced και Ideal). Η κατηγορία των μικρομεσαίων στο στάδιο Advanced σημείωσε σημαντική αύξηση, από το 18% το 2022 στο 32% το 2024, δείχνοντας βελτιωμένη ενσωμάτωση ψηφιακών εργαλείων και τεχνολογιών.
Οφέλη από τη Χρήση Ψηφιακών Τεχνολογιών
Η έρευνα ανέδειξε τα κύρια οφέλη που προσφέρει η χρήση ψηφιακών τεχνολογιών στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Η διαχείριση σχέσεων με πελάτες, η αποτελεσματική επικοινωνία και η βελτίωση της εμπειρίας πελάτη ήταν από τα σημαντικότερα πλεονεκτήματα που αναδείχθηκαν. Οι επιχειρήσεις που έχουν ενσωματώσει συστήματα διαχείρισης πελατειακών σχέσεων (CRM), πλατφόρμες τηλεδιάσκεψης και άλλες ψηφιακές τεχνολογίες, έχουν σημειώσει βελτίωση στη διαχείριση των σχέσεων με τους πελάτες και προσφέρουν βελτιωμένη εμπειρία στον τελικό καταναλωτή.
Συγκεκριμένα, η βελτίωση της εμπειρίας πελάτη και η αυξημένη παραγωγικότητα ήταν τα δύο κύρια επιτεύγματα των επιχειρήσεων που επένδυσαν στην υιοθέτηση νέων τεχνολογιών. Επιπλέον, η έρευνα δείχνει ότι 8 στις 10 μικρομεσαίες επιχειρήσεις εμφανίζονται θετικές στη μελλοντική χρήση εργαλείων Τεχνητής Νοημοσύνης (Generative AI), κάτι που φέρνει στο προσκήνιο ένα ισχυρό ενδιαφέρον για την αξιοποίηση καινοτόμων ψηφιακών λύσεων.
Ανασταλτικοί Παράγοντες
Παρά την προαναφερθείσα πρόοδο, οι ΜμΕ εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν σημαντικές προκλήσεις. Οι περιορισμένοι χρηματοοικονομικοί πόροι και η έλλειψη εκπαίδευσης του προσωπικού αναγνωρίζονται ως οι βασικοί ανασταλτικοί παράγοντες για την ευρύτερη αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών. Αν και υπάρχουν διαθέσιμες επιχορηγήσεις και προγράμματα επιδότησης, μόνο το 25% των ΜμΕ τα αξιοποίησαν, ενώ το 70% ανέφερε την έλλειψη χρηματοδοτικών πόρων ως το κύριο εμπόδιο.
Η εκπαίδευση του προσωπικού είναι ένας ακόμα τομέας που απαιτεί βελτίωση, καθώς 1 στους 2 εργαζόμενους στις ΜμΕ δεν διαθέτει τις απαραίτητες ψηφιακές δεξιότητες. Μόνο 1 στους 3 συμμετέχει σε προγράμματα κατάρτισης, γεγονός που υποδεικνύει ότι οι ΜμΕ θα μπορούσαν να επενδύσουν περισσότερο σε αυτόν τον τομέα, ώστε να μεγιστοποιήσουν τα οφέλη από τις τεχνολογικές τους επενδύσεις.
Ψηφιακή Ετοιμότητα ανά Κλάδο
Η ψηφιακή ωριμότητα των ΜμΕ επηρεάζεται από το μέγεθος και τον κλάδο στον οποίο δραστηριοποιούνται. Οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις, με πάνω από 10 εργαζόμενους, αλλά και οι επιχειρήσεις που παρέχουν υπηρεσίες, εμφανίζονται πιο προχωρημένες στον Δείκτη Ψηφιακής Ετοιμότητας, με μέσο όρο 5,76. Οι κλάδοι του εμπορίου, της βιομηχανίας και των επιστημονικών δραστηριοτήτων ακολουθούν, με μέσο όρο που κυμαίνεται από 5,26 έως 5,37.
Αντίθετα, στις πολύ μικρές επιχειρήσεις, με προσωπικό 1 έως 10 άτομα, τα επίπεδα ψηφιακής ωριμότητας είναι χαμηλότερα, με μόλις το 26% να βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο. Ωστόσο, η έρευνα επισημαίνει ότι ακόμη και οι πολύ μικρές επιχειρήσεις μπορούν να βελτιώσουν τη λειτουργία και την ανταγωνιστικότητά τους αξιοποιώντας τις νέες τεχνολογίες.
Ψηφιακή Ασφάλεια και Κυβερνοαπειλές
Η ψηφιακή ασφάλεια αποτελεί έναν τομέα στον οποίο οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις καλούνται να εστιάσουν περισσότερο. Η έρευνα δείχνει ότι 8 στις 10 ΜμΕ χρησιμοποιούν βασικές λύσεις ψηφιακής ασφάλειας, όπως antivirus, αλλά οι πιο εξελιγμένες λύσεις, όπως συστήματα ασφαλείας Cloud και υπηρεσίες προστασίας IoT, δεν έχουν ακόμα ευρεία εφαρμογή.
Η ανάγκη για οργανωμένα σχέδια προστασίας, συμπεριλαμβανομένης της εκπαίδευσης του προσωπικού και της εφαρμογής τακτικών backup, καθίσταται επιτακτική, δεδομένου του αυξανόμενου κινδύνου από κυβερνοεπιθέσεις. Η σωστή οργάνωση και χρήση προχωρημένων συστημάτων ασφάλειας μπορεί να προστατέψει τις επιχειρήσεις από πιθανούς κινδύνους και να διασφαλίσει την ομαλή λειτουργία τους.
Σημαντικό περιθώριο ανάπτυξης
Η έρευνα του ELTRUN σε συνεργασία με την COSMOTE αποτυπώνει τη σταθερή πρόοδο που σημειώνουν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις της Ελλάδας στον ψηφιακό μετασχηματισμό. Παρόλο που οι προκλήσεις παραμένουν, όπως οι περιορισμένοι πόροι και η έλλειψη εκπαίδευσης, οι προοπτικές είναι ενθαρρυντικές. Η προθυμία των επιχειρήσεων να ενσωματώσουν νέες τεχνολογίες, όπως η Τεχνητή Νοημοσύνη, δείχνει ότι υπάρχει σημαντικό περιθώριο περαιτέρω ανάπτυξης στο εγγύς μέλλον.
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την έρευνα, επισκεφθείτε τον σύνδεσμο: Ψηφιακή Ετοιμότητα ΜμΕ 2024.
Γεια σου φίλη! Είμαι η Μάρθα Κατσαρού με τάση να εκφράζομαι μέσα από τη μαγεία της γραφής. Το ακαδημαϊκό μου ταξίδι με πήγε από τον κόσμο της Διοίκησης Επιχειρήσεων στη Σχολή Επικοινωνίας και ΜΜΕ του ΕΚΠΑ, όπου απέκτησα το μεταπτυχιακό μου στη Δημοσιογραφία. Από τα πρώτα μου χρόνια, ανακάλυψα ότι η αληθινή μου φωνή αντηχεί πιο εύγλωττα στον γραπτό λόγο παρά στον προφορικό. Γι’ αυτό και από τους αριθμούς βρέθηκα να «μπλέκομαι» με τα γράμματα, για να επικεντρωθώ στο πάθος μου για το lifestyle. Μόδα, ομορφιά, διακόσμηση ήταν τα θέματα που πάντα με γοήτευαν ως αναγνώστρια. Πλέον, οπλισμένη με όρεξη, ταξιδεύω με τις δικές μου ιδέες και σκέψεις που μοιράζομαι μαζί σου. Θα γίνεις συνταξιδιώτης μου;