Η απλή ιδέα μιας Πολωνής μαθήτριας να φτιάξει το δικό της ψεύτικο e-shop καλλυντικών, της χάρισε πανευρωπαϊκό βραβείο για την δράση της στην βοήθεια θυμάτων ενδοοικογενειακής βίας. Πώς έγινε αυτό; Όλα ξεκίνησαν όταν η 17χρονη Krystyna Paszko, ενοχλημένη και ανήσυχη για την άνοδο των περιστατικών ενδοοικογενειακής βίας στη διάρκεια του lockdown λόγω πανδημίας, αποφάσισε να δημιουργήσει ένα ψεύτικο ηλεκτρονικό κατάστημα για προσφέρει βοήθεια σε θύματα παγιδευμένα στο σπίτι τους. Για το concept της ιστοσελίδας εμπνεύστηκε από μία πρωτοβουλία που εμφανίστηκε την περίοδο του πρώτου lockdown, όπου ένα θύμα μπορεί να πάει στο φαρμακείο και να ζητήσει μια ειδική μάσκα, η οποία ενημερώνει τον φαρμακοποιό ότι πρόκειται για θύμα ενδοοικογενειακής βίας.
Έτσι, τον Απρίλιο, η Krystyna, που ήταν τότε 17 ετών, αποφάσισε να θέσει σε εφαρμογή το ψεύτικο ηλεκτρονικό κατάστημα Camomiles & Pansies για να πουλά αυτά τα καλλυντικά. Η ιδέα είναι πως το θύμα μπορεί να αποκρύψει εκκλήσεις για βοήθεια από τον άνθρωπο που το κακοποιεί στο σπίτι, δείχνοντας απλώς να ψωνίζει στο διαδίκτυο.
Αν ζητήσει να αγοράσει μια κρέμα, αντί για πωλητή απαντά ένας ψυχολόγος, κάνοντας ερωτήσεις όπως για πόσο καιρό υφίσταται το «δερματικό πρόβλημα» ή πώς αντιδρά η μολυσμένη περιοχή του δέρματος στο αλκοόλ. Αν κάποιος κάνει μια παραγγελία και αφήσει διεύθυνση, αυτό λειτουργεί βασικά σαν κωδικός ότι ζητά από τις αρχές να επισκεφθούν το σπίτι του. Με αυτόν τον τρόπο μπορεί να ζητήσει βοήθεια χωρίς να το καταλάβει ο θύτης.
«Νόμιζα πως θα ήταν μόνο για τους φίλους μου. Σκέφτηκα πως ίσως θα βοηθήσει ένα-δυο άτομα, αλλά η ανάρτησή μου στο Facebook είχε μεγάλη απήχηση και έγινε πραγματικά δημοφιλής», είπε.
Με τόσο έντονο ενδιαφέρον, η Krystyna επικοινώνησε με το Κέντρο Δικαιωμάτων των Γυναικών, μια πολωνική ΜΚΟ, ζητώντας βοήθεια. Σε απάντηση τής παρείχαν ψυχολόγους και δικηγόρους για να εργαστούν στο πρότζεκτ. Από τότε που τέθηκε σε εφαρμογή, περισσότερα από 350 άτομα έχουν επικοινωνήσει με τον ιστότοπο. Τα περισσότερα από τα θύματα είναι νεαρής ηλικίας, κάτω των 40 ετών και περίπου το 10% είναι άνδρες.
«Οι πιο πολλές νεαρές γυναίκες προτιμούν να γράψουν στο Facebook από το να τηλεφωνήσουν, είναι πιο συνηθισμένο για αυτές να χρησιμοποιούν το chat του Facebook. Οι περισσότεροι άντρες που μας γράφουν είναι έφηβοι», λέει η Krystyna.
Η πρωτοβουλία ήταν ένα από τα 23 πρότζεκτ που έλαβαν το βραβείο Civil Solidarity Prize της ΕΕ, ένα διαγωνισμό που προσφέρει 10.000 ευρώ σε οργανισμούς κοινωνικής προσφορά που καταπολεμούν τις αρνητικές συνέπειες της Covid-19.
Όταν η Krystyna έμαθε πως κέρδισε το βραβείο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αισθάνθηκε ικανοποίηση που επιτέλους έρχεται στο φως το πρόβλημα της κακοποίησης. «Κάνει τον κόσμο να αντιμετωπίσει το πρόβλημα και να το σκεφτούν», λέει. Επίσης ευχαριστήθηκε πολύ για την ομάδα της, που εργάστηκε σκληρά για την συγκεκριμένη πρωτοβουλία- και προς το παρόν σκοπεύουν να κρατήσουν ανοιχτή τη σελίδα.