Το τελευταίο διάστημα, η τεχνητή νοημοσύνη και ιδιαίτερα το δημοφιλές chatbot ChatGPT έχουν μονοπωλήσει το ενδιαφέρον του κοινού. Αρκετοί είναι οι χρήστες του διαδικτύου παγκοσμίως που αποφάσισαν να δοκιμάσουν και να πειραματιστούν με τις νέες δυνατότητες, αλλάζοντας σελίδα σε ό,τι γνωρίζαμε μέχρι σήμερα. Η ΑΙ αναμένεται να επηρεάσει σχεδόν κάθε τομέα ανθρώπινης δραστηριότητας στο μέλλον, όπως ακριβώς συνέβη κάποτε με τους υπολογιστές. Ποια είναι η θέση της όμως στον κόσμο της μόδας;
Το GLAMI, η ευρωπαϊκή πλατφόρμα αναζήτησης μόδας, αξιοποιεί την τεχνολογία Τεχνητής Νοημοσύνης ήδη από το 2015. Μέσω της χρήσης machine learning τεχνολογιών, παρέχει στα συνεργαζόμενα ηλεκτρονικά καταστήματα τα οφέλη της ΑΙ τεχνολογίας, όσο και στους καταναλωτές τη βέλτιστη εμπειρία αναζήτησης και εύρεσης προϊόντων μόδας, μέσα από προσωποποιημένες προτάσεις αγορών. Η πληθώρα των προσφερόμενων προϊόντων και τα χιλιάδες ηλεκτρονικά καταστήματα μόδας, μπορεί όμως να αποτελούν πρόκληση για τους καταναλωτές που ψάχνουν να βρουν προϊόντα ένδυσης και υπόδησης, με εύκολο και απλό τρόπο.
Η απλοποίηση του online shopping
Η απλοποίηση της διαδικασίας του online shopping προϋποθέτει τον ταχύτατο συνδυασμό πληροφοριών που σχετίζονται τόσο με την εικόνα όσο και με την περιγραφή των προϊόντων. Σε μία κλίμακα 14 χωρών όπου λειτουργεί το GLAMI, αυτό μπορεί να υλοποιηθεί μόνο μέσω του αυτοματισμού που μπορεί να επιτευχθεί μόνο με προηγμένη μηχανική εκμάθηση πάντα με την πολύτιμη υποστήριξη του ανθρώπινου παράγοντα. Γι’ αυτό, η εξειδικευμένη ομάδα Τεχνητής Νοημοσύνης του GLAMI δημιουργεί εφαρμογές όπως οι προτάσεις προϊόντων (product recommendation), σχετικότητα (similarity), κατηγοριοποίηση (categorization) και πολλές ακόμη με στόχο να προσφέρει μία προηγμένη virtual εμπειρία αγορών σε εκατομμύρια επισκεπτών που δημιουργούν για τους συνεργάτες της πλατφόρμας τέσσερα με πέντε εκατομμύρια sessions, μηνιαίως.
Language Agnostic Merlin: Μια πολύγλωσση λύση
Μια σημαντική πρόσφατη βελτίωση στο σύστημα διαχείρισης και επεξεργασίας πληροφοριών (backend) του GLAMI, είναι η ανάπτυξη ενός πιο αποδοτικού συστήματος που, σχεδόν μαγικά, λειτουργεί ταυτόχρονα σε πολλές γλώσσες ανά τον κόσμο, γεγονός που του χάρισε την ονομασία Language Agnostic Merlin (LAM). Η tailor-made «αρχιτεκτονική» του LAM εστιάζει στην κατανόηση φυσικών γλωσσών (η ικανότητα των υπολογιστών να κατανοούν την ανθρώπινη γλώσσα) και στην ανάλυση της εικόνας (η ικανότητα των υπολογιστών να ερμηνεύουν τα οπτικά ερεθίσματα) με στόχο τον καλύτερο εντοπισμό των χαρακτηριστικών ενός προϊόντος. Αξίζει να σημειωθεί πως το LAM χρησιμοποιεί την ίδια βασική τεχνολογία που τροφοδοτεί και το νέο αγαπημένο ΑΙ trend παγκοσμίως, το ChatGPT.
Πώς επωφελείται το GLAMI από το σύστημα LAM
Η ποιότητα ενός online καταλόγου έγκειται στην αναγνώριση των διαφόρων χαρακτηριστικών των προϊόντων. Δεδομένου ότι το LAM «διαβάζει» και κατανοεί και τα ελληνικά, η ομάδα AI του GLAMI προχώρησε σε πλήρη επανακατηγοριοποίηση του καταλόγου της που περιλαμβάνει περισσότερα από 1.1 εκατομμύρια προϊόντα (παγκοσμίως περισσότερα από 13 εκ.) και τα οποία με τη βοήθεια της LAM χωρίστηκαν σε 200+ κατηγορίες, συμπεριλαμβανομένων υποκατηγοριών, όπως για παράδειγμα μοκασίνια και εσπαντρίγιες. Το σύστημα LAM μείωσε το ποσοστό των μη κατηγοριοποιημένων προϊόντων σε μόλις 1% ενώ παράλληλα μείωσε και την ανάγκη ανθρώπινης διαχείρισης στην «επιμέλεια» κάθε προϊόντος. Οι πολύπλευρες δυνατότητες του LAM και η ποικιλόμορφη εκπαίδευσή του, επιτρέπουν αυτοματισμούς στην διαχείριση του feed των συνεργαζόμενων eshop με μπερδεμένες πληροφορίες προϊόντων ενώ τη δεδομένη χρονική στιγμή, αναπτύσσεται με στόχο την ακόμα πιο εξειδικευμένη αναγνώριση 130+ προϊοντικών χαρακτηριστικών όπως για παράδειγμα συγκεκριμένες fashion τάσεις όπως το V-neckline ή το floral μοτίβο.
Συνεισφορά στην AI κοινότητα Εκτός από τη βελτίωση της δικής του πλατφόρμας, το GLAMI.group συνεισφέρει με τις γνώσεις της τόσο στην εν γένει ΑΙ κοινότητα αλλά και ευρύτερα στην κοινότητα ανοιχτού λογισμικού (open source). Στο Βρετανικό Συνέδριο Μηχανικής Μάθησης (British Machine Learning Conference) που πραγματοποιήθηκε στα τέλη του 2022, η ομάδα ΑΙ του GLAMI δημοσίευσε μέρος του καταλόγου της πλατφόρμας, ως ένα πολύγλωσσο και πολυτροπικό σημείο αναφοράς – ένα benchmark ταξινόμησης ανοιχτού κώδικα, διεθνώς. Επιπλέον, στις αρχές του 2023, υλοποιήθηκε ένα εκπαιδευτικό εργαστήριο πάνω σε αυτό το σύνολο δεδομένων επιδεικνύοντας τις ευρείες περιπτώσεις χρήσης του συνόλου δεδομένων, συμπεριλαμβανομένης της δημιουργίας προϊόντων φωτογραφιών.
Τι προβλέπει το GLAMI για την AI τεχνολογία στη Μόδα
Οι εφαρμογές των ΑΙ τεχνολογιών που προβλέπει το GLAMI ότι θα δούμε στο μέλλον, είναι η βαθιά κατανόηση των προθέσεων και των προτιμήσεων των πελατών όσον αφορά το στυλ, τη χρηστικότητα και τα μεγέθη, καθώς και καινοτόμες εφαρμογές που (για παράδειγμα διαλογικές ή τρισδιάστατες) για παράδειγμα με την εικονική δοκιμή ρούχων. Καθώς η τεχνολογία συνεχίζει να εξελίσσεται, το GLAMI αναμένει να εμφανιστούν ακόμη πιο προηγμένα χαρακτηριστικά, καθιστώντας την εμπειρία μόδας ακόμη πιο προσιτή και ευχάριστη για τους πελάτες.
Η Ελένη Σαραντάκη είναι δημοσιογράφος και εκπαιδευτικός με πολυετή εμπειρία στο χώρο του τεχνολογικού και τουριστικού ρεπορτάζ. Έχει συνεργαστεί με ηλεκτρονικά και έντυπα μέσα ως αρθρογράφος, ενώ σήμερα είναι αρχισυντάκτρια του περιοδικού της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων Greek Hotelier και editor στο τεχνολογικό site Digital Life.