Κάποτε δεν τηλεφωνούσαμε σε άνθρωπο το μεσημέρι γιατί ίσχυαν οι ώρες κοινής ησυχίας και σήμερα στέλνουμε e-mails σε συνεργάτες τα μεσάνυχτα. Ή παντρεύονται οι κολλητοί σου και έχεις την επιθυμία να μοιραστείς τη χαρά τους και δική σου με τους φίλους σου στο Facebook μόνο που (εεε…) δεν θα έπρεπε να πάρεις την άδεια τους πρώτα;
Η digital εποχή με τις νέες πλατφόρμες επικοινωνίας και τα social media έθεσε νέα δεδομένα στους καλούς τρόπους και όπως ήταν εύλογο, τα ερωτήματα του digital savoir vivre είναι πολλά και οι ειδικοί στην εθιμοτυπία δίνουν απαντήσεις:
“Είναι σωστό να στέλνουμε μαζικό e-mail όπου φαίνονται οι διευθύνσεις e-mail και των άλλων παραληπτών;” Όχι, γι’αυτό το λόγο υπάρχει η επιλογή της κρυφής κοινοποίησης εκτός αν πρόκειται για μια ομάδα φίλων, συνεργατών, σύλλογο που έχουν ήδη ανταλλάξει στοιχεία επικοινωνίας.
“Να ανεβάσω στους social media λογαριασμούς μου φωτογραφίες από το γάμο των φίλων/συγγενών μου;” Πρόκειται για μια ιδιαίτερη στιγμή στη ζωή του ζευγαριού που μπορεί να θέλει να τη μοιραστεί μόνο με όσους παρευρίσκονται στο γάμο και όχι με τους digital φίλους κάθε καλεσμένου. Προκειμένου να αποφευχθούν παρεξηγήσεις το ζευγάρι είναι καλό να φροντίσει να ενημερώσει εκ των προτέρων τους καλεσμένους (μέσω της πρόσκλησης, με e-mail, ή με ανακοίνωση στους γαμήλιους χώρους) σχετικά με την πρόθεση τους.
Στα social media γενικά ισχύει ο κανόνας “Μόλις το ποστάρεις, δεν μπορείς να ελέγξεις πλέον τη ροή της πληροφορίας”, όσα φίλτρα μυστικότητας και αν σας παρέχει το εκάστοτε μέσο. Οπότε σκεφτείτε καλά πριν προχωρήσετε σε κάποια δημοσιοποίηση που αφορά και άλλα άτομα.
“Είναι σωστό να κάνεις Like σε μια είδηση θανάτου ή γενικά, δυσάρεστη;” Το Like έχει μάλλον χάσει την αρχική ιδιότητα του “Μου αρέσει” και θεωρείται συχνά ως εργαλείο για να βεβαιώσει τη λήψη του νέου ο χρήστης. Μια καλή ιδέα θα ήταν ωστόσο το Like να συνοδευτεί από ένα σχόλιο που να φανερώνει τι θέλει να δηλώσει ο χρήστης.
“Θα πρέπει να δεχτώ το αίτημα φιλίας που έστειλε στο Facebook ο εργοδότης ή ο προϊστάμενος μου;” Αν είστε ο εργοδότης ή ο προϊστάμενος καλύτερα να το αποφύγετε για να μην φέρετε σε δύσκολη θέση το συνεργάτη σας. Αν πάλι δέχεστε ένα τέτοιο αίτημα φιλίας και δεν θέλετε διευθυντής να διαβάζει τα σχόλια σας τύπου “TGI Friday” ή “Πότε θα πάω επιτέλους διακοπές;” και να βλέπει αποδείξεις με τα νυχτοπερπατήματα σας την παραμονή της μεγάλης παρουσίασης, καλύτερα να του προτείνετε την εναλλακτική να συνδεθείτε στο “επαγγελματικό δίκτυο” LinkedIn.
Όλα βέβαια, εξαρτώνται από τη φύση της σχέσης που έχετε με τον εργοδότη σας και κατά πόσο το κλίμα της “οικογενειακής επιχείρησης” ισχύει πραγματικά και δεν αποτελεί μια βιτρίνα.
Δύσκολες εποχές για το savoir vivre!
Με σπουδές στην Επικοινωνία, guest εμφάνιση στο χώρο της Διαφήμισης, τελικά, με κέρδισε ο χώρος του Βιβλίου. Σε μία «έκλαμψη φρονήσεως», αποφάσισα να ασχοληθώ με τα δύο παιδικά μου όνειρα, τη μόδα και το γράψιμο, ε, και εδώ κάνω τα όνειρα μου πραγματικότητα!