Θέλετε να ασχοληθεί με κάποιο άθλημα αλλά δεν ξέρετε που να το «γράψετε»; Αφού βρείτε κάτι στο οποίο θα ήθελε να δοκιμάσει, προτρέψτε το παιδί να γυμναστεί, αλλά φροντίστε να παραμείνει στο χώρο της άθλησης. Από την άσκηση θα αποκομίσει πολλά οφέλη για το σώμα, τη σχολική επίδοση αλλά και την ψυχική του διάθεση.
Ποια είναι τα οφέλη της άσκησης
Η γυμναστική δεν συμβάλλει μόνον στη σωματική ανάπτυξη αλλά έχει και κοινωνικά και ψυχικά οφέλη. Το παιδί διοχετεύει δημιουργικά την ενέργειά του, κοινωνικοποιείται και μαθαίνει έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής.
Σε τι βοηθά η άσκηση:
Σε ένα γερό μυοσκελετικό και μυϊκό σύστημα: Μέσω της γυμναστικής ενδυναμώνουν τα οστά, οι μύες και οι αρθρώσεις του παιδιού. Επίσης, ενισχύει και το καρδιααναπνευστικό σύστημα, όπου καρδιά και πνεύμονες γίνονται πιο δυνατοί με την άσκηση.
Στη διατήρηση ενός φυσιολογικού βάρους: Η παιδική παχυσαρκία στην Ελλάδα είναι μείζον πρόβλημα αφού κατέχει την πρωτιά. Η άσκηση μπορεί να βοηθήσει στη διατήρηση ενός υγιούς σωματικού βάρους.
Στο νευρομυϊκό συντονισμό: Δηλαδή τα παιδιά μαθαίνουν να ελέγχουν ο σώμα τους και τις κινήσεις τους, βελτιώνουν τα αντανακλαστικά τους, αναπτύσσουν την ικανότητα αντίληψης και προσανατολισμού, βελτιώνουν την ιδιοδεκτικότητα και το συγχρονισμό ματιών και άκρων κ.ά. Ο νευρομυϊκός συντονισμός είναι το «κλειδί» για την επιτυχή εκτέλεση πολύπλοκων κινήσεων κάτω από πίεση χώρου, χρόνου, αντιπάλου.
Στην ανάπτυξη δεξιοτήτων: Ενισχύει την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων, την προσοχή και τη μνήμη. Μειώνει την παρόρμηση και εκφορτίζει την ενέργεια. Μαθαίνει στο παιδί να καλλιεργεί τα δυνατά του σημεία και να αποδέχεται και να βελτιώνει τις αδυναμίες του.
Στη μείωση του άγχους: Σύμφωνα με έρευνες έχει διαπιστωθεί ότι η γυμναστική μειώνει το άγχος καθώς και τον κίνδυνο εμφάνισης κατάθλιψης.
Στην κοινωνικοποίηση: Η συμμετοχή του παιδιού σε φυσικές δραστηριότητες και ομαδικά αθλήματα το βοηθά να αποκτήσει ομαδικό πνεύμα, να χτίσει την αυτοπεποίθησή του και να μάθει να συνεργάζεται με τους άλλους.
Στη σχολική απόδοση: Μελέτες έχουν δείξει ότι τα παιδιά τα οποία ασκούνται εμφανίζουν μεγαλύτερα ποσοστά επιτυχίας στα μαθήματα.
Ποια άσκηση κάνει για το δικό μου παιδί;
Σύμφωνα με τις συστάσεις Διεθνών Οργανισμών, τα παιδιά άνω των 3 ετών θα πρέπει να ασκούνται μία ώρα την ημέρα – κι όχι απαραίτητα σε ένα γυμναστήριο. Συγκεκριμένα:
Βρεφική – 2 ετών: Το κολύμπι (baby swimming) εξοικειώνει τα βρέφη με την κίνηση και το συντονισμό, τα βοηθά στην ανάπτυξή τους και στο δέσιμο με τη μητέρα ή τον πατέρα.
Παιδιά προσχολικής ηλικίας από 2 έως 6 ετών: Μπορούν να συμμετέχουν σε φυσικές δραστηριότητες και ψυχαγωγικά παιχνίδια που αναπτύσσουν και εξασκούν βασικές δεξιότητες όπως το ποδήλατο, το κουτσό, το κυνηγητό, το σχοινάκι, ο χορός κ.ά. Στην ηλικία αυτή δίνεται έμφαση στην ανάπτυξη της δύναμης, της ισορροπίας, της ελαστικότητας και του συντονισμού οι οποίες συμβάλλουν στην ανάπτυξη του μυϊκού και νευρικού συστήματος του παιδιού. Τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας είναι ακόμα στα πρώτα αναπτυξιακά στάδια και γι’ αυτό δεν συνιστάται ένα συστηματικό πρόγραμμα άσκησης.
Παιδιά σχολικής ηλικίας, 6-11 ετών: Έχουν αποκτήσει έλεγχο του σώματός τους και διαθέτουν την ικανότητα να καταλάβουν και να ακολουθήσουν βασικές οδηγίες ενώ διαθέτουν τη μνήμη ώστε να θυμούνται τις στρατηγικές του αθλήματος. Σε αυτή την ηλικία τα αθλήματα θα πρέπει να συμβάλλουν στη βελτίωση της δύναμης, της ελαστικότητας και του συντονισμού, αλλά και στη βελτίωση της προσοχής και της συγκέντρωσης καθώς και στην αντιμετώπιση της αποτυχίας. Μπορούν να συμμετέχουν σε διάφορα αθλήματα όπως είναι το ποδόσφαιρο, το μπάσκετ, το τένις, η ενόργανη γυμναστική, οι πολεμικές τέχνες, τα αθλήματα του στίβου κ.ά.
Θέλετε το παιδί σας να αγαπήσει πραγματικά την άσκηση; Αγαπήστε την πρώτα εσείς. Εκείνο που θα πρέπει να έχετε κατά νου είναι να μην πιέζετε το παιδί σας για να ασχοληθεί με την γυμναστική, ειδικά αν εσείς οι ίδιοι δεν γυμνάζεστε. Όταν το παιδί είναι πολύ μικρό (3 – 4) και δεν θέλει να συμμετάσχει σε κάποια αθλητική δραστηριότητα αυτό σημαίνει ότι μπορεί να μην έτοιμο, ακόμη. Δώστε του το χρόνο ή δοκιμάστε λίγο αργότερα.
Eιρήνη Γιαννόπαπα Ψυχολόγος (M.Sc. in Special Education, Speech Therapy & Parent Counseling )/Διευθύντρια Κέντρου Ειδικών Θεραπειών » Ίσιδα» (Ηρ. Πολυτεχνείου 87, Πειραιάς/τηλ. 210 4535078/Facebook Page)