Είναι πια αδιαμφισβήτητο το γεγονός ότι η Yoga μπορεί να προσφέρει τόσο σε σωματικό όσο και σε πνευματικό επίπεδο στον άνθρωπο , αφού μέσα στα 5.000 περίπου χρόνια της παρουσίας της στον κόσμο, μόνο με θετικά αποτελέσματα όπλισε την φαρέτρα της ανθρωπότητας. Εκτός λοιπόν από έναν δυνατό σύμμαχο σωματικής και ψυχικής υγείας, μπορεί να σταθεί σαν ένα ανταγωνιστικό οικονομικό προϊόν στην σύγχρονή παγκόσμια αγορά ? Φυσικά και μπορεί, γιατί με μια μόνο ανάγνωση στην ιστορία της, γίνεται αντιληπτό πως αυτό που άρχισε πριν χιλιάδες χρόνια σε μια κοιλάδα της Ινδίας ως θρησκευτική ανάγκη, γρήγορα μεταδόθηκε και έγινε για πολλούς γνώση, εκπαίδευση και εργασία. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι γύρω από το σπίτι του Δασκάλου, δημιουργήθηκαν οργανωμένες κοινωνίες και αργότερα στα μέσα του 19ου αιώνα έγινε ένα εξαγώγιμο προϊόν της Ινδίας στον Δυτικό κόσμο και πια κατέχει ισάξια έναν τίτλο ανάμεσα στις παγκόσμιες βιομηχανίες με αστρονομικούς τζίρους.
Αυτό το αρχαίο trademark εξαπλώθηκε στα πέρατα του κόσμου και φυσικά δεν άργησε να έρθει στην χώρα μας την δεκαετία του 90 αρκετά δειλά, αλλά γρήγορα από μια ξενόφερτη μόδα εδραιώθηκε στον χώρο της γυμναστικής και της πνευματικότητας. Από το 2010 όμως και μετά η Yoga, γνώρισε μια τεράστια άνθηση σε παγκόσμιο πια επίπεδο, με αποτέλεσμα το 2020 να υπολογίζονται τα κέρδη σε 41 δισεκατομμύρια δολάρια, με τους αναλυτές να πιστεύουν πως μέχρι και το 2026 η αύξηση θα αγγίξει το 9.6% και θα φτάσει τα 60 δισεκατομμύρια .
Το κοινό, για ένα τόσο ιδιαίτερο προϊόν, μάλλον μοιάζει τεράστιο αφού υπολογίζεται πως αυτή την στιγμή υπάρχουν καταγεγραμμένοι πάνω από 300 εκατομμύρια άνθρωποι που ασχολούνται με την yoga, και ο αριθμός θα μεγαλώσει όπως γίνεται κάθε φορά μετά από κάποια οικονομική, υγειονομική και πολιτική κρίση. Το ίδιο έγινε αντιληπτό και στην ελληνική αγορά, τόσο μετά τα περίφημα capital controls αλλά και κατά την διάρκεια της καραντίνας, όπου ο κόσμος στράφηκε σε εναλλακτικές αναζητήσεις για να αισθανθεί καλύτερα μέσα στην δίνη των γεγονότων.
Είναι πολύ σημαντικό να αναφέρουμε την «ευλυγισία» και την προσαρμοστικότητα του προϊόντος της Yoga, αφού όχι μόνο υπάρχουν πάνω από 100 είδη σωματικής yoga, αλλά υπάρχουν και αλλά υποπροϊόντα γύρω από αυτήν. Η βιομηχανία των ρούχων γιόγκα άγγιξε το 2021 τα 31.3 δις και αναμένεται αύξηση της τάξεως του 6% για το 2022, ενώ ο εξοπλισμός και συγκεκριμένα τα στρώματα yoga έφτασαν τα 13 δις. Ο συνδυασμός της yoga με τον τουρισμό (yoga retreats) μέχρι και το τέλος 2022 θα φτάσει τα 919 δις. δολάρια , και στα σίγουρα είναι κάτι που θα πρέπει να βάλει σε σοβαρές σκέψεις τους ανθρώπους του τουρισμού στην χώρα μας, μιας και αναδεικνύεται ως ένα εναλλακτικό σχέδιο πρότασης τουρισμού στην Ελλάδα.
Αν και δεν υπάρχουν στοιχεία για την ελληνική επικράτεια, αξίζει να σημειωθεί πως στις H.Π.Α υπάρχουν 41.079 yoga studios, και πως σύμφωνα με έρευνες από την google η yoga φιγουράρει πάντα στην δεκάδα των fitness trends. Διαφορετικά τα οικονομικά μεγέθη φυσικά, αλλά ο μέσος Αμερικάνος μαθητής, ξοδεύει 62,640 δολάρια τον χρόνο σε ότι αφορά την yoga και όχι μόνο στο να την διδαχτεί. Σε παγκόσμιο πια επίπεδο ,και ενώ η πανδημία ήταν ένα μεγάλο πλήγμα για τέτοιου είδους δραστηριότητες η yoga απέδειξε για μια φορά ακόμη την αξία της και προσαρμόστηκε στα μέσα μαζικής δικτύωσης και στις διαδικτυακές πλατφόρμες, και έτσι κέρδισε ένα 43% νέων μαθητών κοντά της.
Τελικά δεν έχει σημασία πόσο παλιό είναι ένα προϊόν, αφού η Yoga θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι ένα δημιούργημα χιλιάδων ετών που ακόμη αντέχει. Η αυθεντικότητα της και η πνευματικότητας της την κάνουν ευφυή και κάθε φόρα ενώ παραμένει πιστή στην αρχικό της σκοπό καταφέρνει να προσαρμόζεται και να αξιοποιεί τις τρέχουσες καταστάσεις όχι μόνο προς όφελός της αλλά και για το παγκόσμιο συμφέρον. Αν δεν υπήρχε, ίσως και η βιομηχανία του wellness να είχε μια διαφορετική εξέλιξη, και παρά το «χτύπημα» που δέχτηκε μέσα στο 2020 με την πανδημία, τα στατιστικά στοιχεία έρχονται να μας αποδείξουν ότι αναπτύσσεται ραγδαία.
Παναγιώτης Κοντογιώργος
Yoga First Academy
Η Ελένη Σαραντάκη είναι δημοσιογράφος και εκπαιδευτικός με πολυετή εμπειρία στο χώρο του τεχνολογικού και τουριστικού ρεπορτάζ. Έχει συνεργαστεί με ηλεκτρονικά και έντυπα μέσα ως αρθρογράφος, ενώ σήμερα είναι αρχισυντάκτρια του περιοδικού της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων Greek Hotelier και editor στο τεχνολογικό site Digital Life.