Τα social media έχουν αναδιαμορφώσει θεμελιωδώς το τοπίο των ανθρώπινων αναγκών και επιθυμιών, λειτουργώντας ταυτόχρονα ως καθρέφτης και ως καλούπι για τη σύγχρονη κοινωνία. Αυτό το ψηφιακό φαινόμενο υπερβαίνει την απλή επικοινωνία, επηρεάζοντας βαθιά τις αντιλήψεις μας για τις ανάγκες, τις επιθυμίες και τις αξίες μας.
Πώς λειτουργούν τα social media
Στον πυρήνα τους, τα social media ευδοκιμούν με την αφοσίωση (engagement), που τροφοδοτούνται από ένα σύνολο των likes, σχολίων και κοινοποιήσεων. Αυτό το σύστημα οδήγησε στην εμφάνιση ενός βρόχου ανατροφοδότησης, όπου η επικύρωση και η κοινωνική αποδοχή αναζητούνται όλο και περισσότερο. Τα άτομα επιμελούνται τις διαδικτυακές τους προσωπικότητες για να προβάλουν μια εξιδανικευμένη εκδοχή της ζωής τους, ενισχύοντας συχνά τις επιτυχίες και φιλτράροντας τις αρνητικές πτυχές. Αυτή η απεικόνιση μπορεί να διαστρεβλώσει τις αντιλήψεις για την πραγματικότητα, θέτοντας μη ρεαλιστικά σημεία αναφοράς για την προσωπική ευτυχία και τα επιτεύγματα. Ως αποτέλεσμα, η γραμμή μεταξύ επιθυμίας και ανάγκης θολώνει, με την επιθυμία για έγκριση και ορατότητα να γίνεται τόσο πιεστική όσο οι παραδοσιακές ανάγκες για κοινωνική αλληλεπίδραση και συμμετοχή.
Ο αλγόριθμος μεγιστοποιεί την αφοσίωση των χρηστών
Επιπλέον, οι αλγόριθμοι που διέπουν τα social media έχουν σχεδιαστεί για να παρουσιάζουν περιεχόμενο που μεγιστοποιεί την αφοσίωση των χρηστών, συχνά σε βάρος της διαφορετικότητας και της αυθεντικότητας. Αυτό μπορεί να περιορίσει την έκθεσή μας σε ιδέες και τρόπους ζωής, διαμορφώνοντας τις επιθυμίες και τις ανάγκες μας ώστε να ταιριάζουν σε αυτά τα αλγοριθμικά καθορισμένα όρια. Αυτά τα καθορισμένα όρια που δημιουργήθηκαν ενισχύουν τις απόψεις και τις επιθυμίες μας, καθιστώντας τες να φαίνονται πιο καθολικές και απαραίτητες από ό,τι στην πραγματικότητα.
Στοχευμένη διαφήμιση
Επιπλέον, η διάχυτη επιρροή της στοχευμένης διαφήμισης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης εκμεταλλεύεται τις επιθυμίες μας, δημιουργώντας ανάγκες εκεί που δεν υπήρχαν. Αξιοποιώντας τεράστιες ποσότητες δεδομένων, οι διαφημιστές μπορούν να προσαρμόσουν τα μηνύματα με ασυνήθιστη ακρίβεια, ωθώντας μας προς προϊόντα και υπηρεσίες (καζίνο live) που πιστεύουμε ότι είναι απαραίτητα για την ευτυχία και την κοινωνική μας θέση.
Με λίγα λόγια, τα social media καθορίζουν τις ανάγκες μας διαμορφώνοντας αντιλήψεις για την αξία και την επιτυχία, επηρεάζοντας τις επιθυμίες μας μέσω στοχευμένου περιεχομένου και ενισχύοντας ένα περιβάλλον όπου η αναζήτηση για ψηφιακή αποδοχή και ορατότητα συνυφαίνεται με την αίσθηση του εαυτού και της ικανοποίησής μας.
Διάβασε επίσης:
Γεια σου φίλη! Είμαι η Μάρθα Κατσαρού με τάση να εκφράζομαι μέσα από τη μαγεία της γραφής. Το ακαδημαϊκό μου ταξίδι με πήγε από τον κόσμο της Διοίκησης Επιχειρήσεων στη Σχολή Επικοινωνίας και ΜΜΕ του ΕΚΠΑ, όπου απέκτησα το μεταπτυχιακό μου στη Δημοσιογραφία. Από τα πρώτα μου χρόνια, ανακάλυψα ότι η αληθινή μου φωνή αντηχεί πιο εύγλωττα στον γραπτό λόγο παρά στον προφορικό. Γι’ αυτό και από τους αριθμούς βρέθηκα να «μπλέκομαι» με τα γράμματα, για να επικεντρωθώ στο πάθος μου για το lifestyle. Μόδα, ομορφιά, διακόσμηση ήταν τα θέματα που πάντα με γοήτευαν ως αναγνώστρια. Πλέον, οπλισμένη με όρεξη, ταξιδεύω με τις δικές μου ιδέες και σκέψεις που μοιράζομαι μαζί σου. Θα γίνεις συνταξιδιώτης μου;