Μερικά brands αναλαμβάνουν να μας δείξουν τον ανθρώπινό τους χαρακτήρα σε εποχές όπως αυτή που διανύουμε, μετά την δολοφονία του αφροαμερικανού George Floyd. Μεταξύ τους είναι και η Nike η οποία δημοσίευσε ένα συγκινητικό αντιρατσιστικό μήνυμα που τους καλεί όλους να βάλουν το λιθαράκι τους κατά της κοινωνικής ανισότητας. (Διαβάστε περισσότερα για το πανανθρώπινο διαφημιστικό της Nike εδώ). Σύντομα, η μεγαλύτερη της ανταγωνίστρια εταιρία, η Adidas έκανε retweet (το tweet) και ενίσχυσε με τον δικό της τρόπο το σημαντικό αυτό μήνυμα, δείχνοντας ότι σε τέτοια ζητήματα «δεν χωρούν οπαδικά». Είμαστε όλοι 1 ενάντια στον ρατσισμό.
Μάλιστα, η αθλητική εταιρία – κολοσσός, Adidas, στην αναδημοσίευσή της Νike, γράφει: «Έτσι προχωράμε μπροστά, μαζί. Έτσι, φέρνουμε την αλλαγή μαζί».
“Μην αγνοείς τον ρατσισμό. Μην ανέχεσαι να μας παίρνουν ζωές αθώων. Μη βρίσκεις δικαιολογίες. Μην παριστάνεις ότι αυτό δεν σε αφορά“, αναφέρει το διαφημιστικό σποτ της Nike. Το κείμενο απλό, λευκή γραμματοσειρά σε μαύρο φόντο, με υπόκρουση μια πιανιστική σύνθεση —, διάρκειας ενός λεπτού.
Πότε η προώθηση κοινωνικών μηνυμάτων είναι μη αποδεκτή από ένα brand;
Πρόκειται για ένα από τα θετικά παραδείγματα εταιριών που χρησιμοποιούν την επικαιρότητα και ανθρωπιστικά μηνύματα για να επικοινωνήσουν με τον κόσμο. Μεταξύ τους, είδαμε και κάποια που θα χαρακτηρίζαμε το λιγότερο ως αθέμιτα. Η γραμμή μεταξύ τους αποδεκτού και του συγκινητικού και του σχεδόν αστείου είναι πολύ λεπτή. Δυστυχώς, μερικές εταιρίες εκμεταλλεύτηκαν το περιστατικό για μερικά λεπτά virality, τα οποία έφεραν μόνο κακή δημοσιότητα (είναι τελικά πραγματικά κακή η κακή δημοσιότητα;).
Η Nike πάντα είχε ως κεντρικό άξονα των διαφημιστικών της τον αθλητή, μα κυρίως τον άνθρωπο. Ήταν σχεδόν αναμενόμενο ότι θα δούμε κάτι από εκείνη και μάλιστα το περιμέναμε με ανυπομονησία. Θα μπορούσε να μιλάει όμως για πάταξη του κοινωνικού διαχωρισμού π.χ. ένα απορρυπαντικό υγρό για πιάτα;
Ας θυμηθούμε το ατυχές διαφημιστικό της Pepsi, όπου η Kendall Jenner σταματάει μία πορεία τύπου Black Lives Matter, για να δώσει ένα αναψυκτικό σε έναν αστυνομικό και αρχίζουν όλοι να περπατούν χαρούμενοι. Τέτοιες, προσπάθειες, μειώνουν τους σκοπούς τους οποίους προσπαθούν να επιτύχουν και ευτελίζουν το μήνυμα. Ήταν επόμενο, μετά τις αντιδράσεις, να αποσυρθεί το διαφημιστικό.
Ειδικά, όταν πρόκειται για δικαιώματα τα οποία έχουν αποκτηθεί κυριολεκτικά με αίμα και όταν μιλάμε για την μέγιστη κοινωνική ανισότητα, μία δολοφονία, τότε καλύτερα οι εταιρίες να είναι προσεχτικές με το διαφημιστικό τους κομμάτι.