Αν έχετε παρακολουθήσει μερικά επεισόδια της σειράς Mad Men θα έχετε διαπιστώσει πως τη δεκαετία του ’60 ο χώρος της διαφήμισης ήταν αυστηρά αντρικός. Έτσι, οι καταχωρίσεις των 50’s & 60’s παρουσίαζαν είτε τη γυναίκα-καλή νοικοκυρά που είχε ως ύψιστο στόχο να ικανοποιήσει τον σύζυγο είτε ως αντικείμενο του πόθου που μπορούσες να ρίξεις με μερικά εύκολα “κολπάκια”.
Το Business Insider συγκέντρωσε 26 διαφημιστικές καταχωρίσεις εκείνης της εποχής που φανερώνουν πως η πλειονότητα των Αμερικάνων αντιλαμβανόταν τη γυναίκα ως ένα πλάσμα κατώτερης ευφυίας, προορισμένη να παίζει συγκεκριμένους ρόλους στην κοινωνία. Ιδού μερικές χαρακτηριστικές:
1950: Καταχώριση που συμβουλεύει τις γυναίκες πως μπορούν να κάνουν λιγότερα βαρετά τα γεύματα που προσφέρουν στους άντρες τους και ξεκινά με τη φράση “Σήμερα οι περισσότεροι άντρες έχουν σταματήσει να χτυπούν τις γυναίκες τους…”
1951: Δείξ’της πως είναι ένας Αντρικός Κόσμος!
1952: Να τι σου αξίζει να πάθεις αν δεν ξέρεις πως να διατηρείς φρέσκο τον καφέ!
1952: Α, εδώ έχουμε έναν στοργικό σύζυγο που παρηγορεί τη σύζυγο που μόλις έκαψε το φαγητό, λέγοντας της πως “τουλάχιστον, δεν έκαψες τη μπύρα”. Σωστό κελεπούρι!
1953: Η νέα συσκευασία κέτσαπ που δεν απαιτεί μαχαίρι και αντρική δύναμη έχει τόσο εύκολο καπάκι που ακόμα και μια γυναίκα μπορεί να την ανοίξει!
1953: Εντάξει, δεν έχει τεχνολογική αντίληψη, οπότε το δικαστήριο θα σε αθωώσει σε περίπτωση που την σκοτώσεις.
1955: Διαφήμιση-κοινωνικό μήνυμα: Πως να βγεις από την κουζίνα νωρίτερα (εσύ, η γυναίκα εννοείται…)
1959: “Μέσα οι γυναίκες είναι χρήσιμες, ίσως και ευχάριστες. Έξω είναι απλώς εμπόδιο. Οπότε μην τις τραβάτε στο βουνό απλώς για να τους δείξετε τα υπέροχα πουλόβερ σας”. No comment!
1961: Αυτό το φοβερό μίξερ τα κάνει όλα εκτός από το να μαγειρεύει, αλλά γι’αυτό το λόγο υπάρχουν άλλωστε οι γυναίκες!
1964: Αργά ή γρήγορα η γυναίκα σου θα οδηγεί, οπότε το καλύτερο που έχεις να κάνεις είναι να αγοράσεις έναν ασφαλή σκαραβαίο γιατί είναι δεδομένο πως θα τον τρακάρει. Φαντάζομαι πως στο brief δεν είχαν τις έρευνες που δείχνει πως τα περισσότερα ατυχήματα είναι γένους αντρικού!
1956: “Είναι γεγονός! Η συγκεκριμένη μπύρα έχει αφήσει τους περισσότερους, ευχαριστημένους συζύγους συγκριτικά με οποιαδήποτε άλλη” μας επισημαίνει στο υστερόγραφο αυτή η καταχώριση. Καλέ, δεν το έλεγες νωρίτερα να πεταχτώ στην κάβα να πάρω 10 καφάσια, να έχω το κεφάλι μου ήσυχο και τον άντρα πάντα ευτυχισμένο;
1963: Δεν έχει σημασία αν θα απολαύσεις εσύ τον καφέ σου καλή μου, αρκεί να αρέσει στον άντρουλη σου!
1967: Αν αναρωτιέσαι από πότε ξεκίνησε η υστερία με τη γυναικεία εμφάνιση, θα το τοποθετούσα στη δεκαετία του ’60 τότε που μια διαφήμιση συνέκρινε την ποιότητα του τσιγάρου με την πιο αρεστή γυναίκα: Αδύνατη και πλούσια. Αυτό το τσιγαράκι ποιος επιφανειακός προικοθήρας θα το πάρει;
1968: “Δες την αεροσυνοδό σαν τη μητέρα σου: Θέλει μόνο το καλύτερο για εσένα.Ένα δροσερό ποτό, ένα καλό γεύμα, ένα μαλακό μαξιλάρι και μια ζεστή κουβέρτα”. Η διαφήμιση του “μαμάκια” που σίγουρα έφερε πολλές κρατήσεις εισιτηρίων στην American Airlines τότε καθώς το συγκεκριμένο είδος μόλις τα τελευταία χρόνια έχει αρχίσει να σπανίζει.
1969: Δωσ’της καρκίνο του πνεύμονα αλλά θα σε ακολουθήσει παντού!
Θέλω να πιστεύω πως οι σύγχρονοι διαφημιστές θα απέρριπταν τις εν λόγω διαφημίσεις από το αρχικό προσχέδιο!
Με σπουδές στην Επικοινωνία, guest εμφάνιση στο χώρο της Διαφήμισης, τελικά, με κέρδισε ο χώρος του Βιβλίου. Σε μία «έκλαμψη φρονήσεως», αποφάσισα να ασχοληθώ με τα δύο παιδικά μου όνειρα, τη μόδα και το γράψιμο, ε, και εδώ κάνω τα όνειρα μου πραγματικότητα!