Εκφράζεται μέσα από την τέχνη, ισορροπώντας με επιτυχία μεταξύ της υποκριτικής και της συγγραφής. Ο ταλαντούχος ηθοποιός Κώστας Κρομμύδας, τα τελευταία χρόνια μοιράζεται με τον κόσμο μια νέα πτυχή της καλλιτεχνικής του προσωπικότητας, δημιουργώντας μέσα από τη συγγραφή μυθιστορημάτων που γνωρίζουν μεγάλη επιτυχία.
Μεταξύ της υποκριτικής και της συγγραφής χωράει και την αγάπη του για το ραδιόφωνο, με την εκπομπή που παρουσιάζει στο Love Radio, ενώ μοιράζεται τις γνώσεις του μέσω της διδασκαλίας σε εκκολαπτόμενους νέους ηθοποιούς.
Ο Κώστας Κρομμύδας, σ’ ένα διάλλειμα των επαγγελματικών του υποχρεώσεων, μοιράζεται μαζί μας τις σκέψεις του για την υποκριτική και την συγγραφή, αλλά και τα νέα του σχέδια.
Συνέντευξη: Δήμητρα Μπαλτούνα
Πως προέκυψαν οι αλλαγές στην επαγγελματική σου πορεία;
Πάντα συνδύαζα πολλές δραστηριότητες. Ποτέ δεν ασχολιόμουν με ένα μόνο αντικείμενο. Το κομμάτι της συγγραφής προϋπήρχε σε ερασιτεχνική μορφή στο παρελθόν. Τα τελευταία χρόνια, ύστερα από παρότρυνση οικείων, άρχισα να ασχολούμαι πιο επαγγελματικά. Το πρώτο μου δε βιβλίο, ήταν το έναυσμα να μπω στο μαγικό κόσμο του μυθιστορήματος, με τη «Ζωή που έρχεται» και τώρα με την «Ογκρέσα».
Τι διαφορές και ομοιότητες έχεις παρατηρήσει στον κάθε χώρο ξεχωριστά; Πως διαχειρίζεσαι τα επικοινωνιακά σου εργαλεία και πως εισπράττει το κοινό το μήνυμα;
Όλα συνδέονται μεταξύ τους. Δεν αναιρεί το ένα το άλλο. Το κομμάτι της υποκριτικής με βοηθά πάρα πολύ στην συγγραφή. Το ραδιόφωνο μου δίνει την καθημερινή επαφή με τους ακροατές και τη μουσική. Όλα αυτά διευρύνουν τους ορίζοντες, τη φαντασία και τη γνώση. Όλα είναι συμπληρωματικά. Δεν υπάρχει κάτι που να με δυσκολεύει. Εμένα μου αρέσει που μπορώ και κάνω διαφορετικά πράγματα.
Απλά προσπαθώ ότι κάνω να το κάνω απολύτως επαγγελματικά. Είτε έχω εκπομπή στο ραδιόφωνο, είτε διδάσκω στις δυο δραματικές σχολές με τις οποίες συνεργάζομαι, είτε ξεκινώ τη διαδικασία της συγγραφής. Κάνω την έρευνα μου, ασχολούμαι πάρα πολύ, διαβάζω. Πολλά πράγματα μπορούν να με εμπνεύσουν κατά τη διάρκεια της συγγραφής. Πιστεύω ότι, με όσο περισσότερα πράγματα ασχολείσαι, διευρύνονται τα πεδία σου.
Όσον αφορά τη διδακτική σου ενασχόληση με την υποκριτική, σε ποια σημεία επικεντρώνεσαι στο καλλιτεχνικό κομμάτι, αλλά και στο πως οι επίδοξοι ηθοποιοί θα διαχειριστούν τις γενικότερες απαιτήσεις του επαγγέλματος;
Η βασική μου δουλειά είναι να εκπαιδεύσω ηθοποιούς, όχι να τους κάνω επαγγελματικό προσανατολισμό, αν και βέβαια το κάνω έτσι κι αλλιώς. Τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα. Αυτό πρέπει να το καταλάβουν όλοι όσοι ασχολούνται με την υποκριτική. Κανείς δεν γίνεται πρωταγωνιστής από την μια μέρα στην άλλη, αν και αυτή η άποψη επικρατεί. Αυτό συμβαίνει από σπάνια έως καθόλου. Το να κυνηγάς ένα άπιαστο όνειρο σε ολόκληρη τη ζωή σου, κάτι που πραγματοποιείται για έναν στους 100.000, είναι λάθος γιατί χάνει την ουσία. Για να κάνεις καριέρα θέλει βάσεις, πολλά χρόνια, θέλει ιστορία, διάρκεια, συνέχεια. Μια φωτοβολίδα δεν μπορεί να σε κρατήσει.
Είναι ένας από τους λόγους που έχει πέσει το ποιοτικό επίπεδο στο σύνολο των ηθοποιών;
Σαφέστατα ισχύει και αυτό. Το επίπεδο της μόρφωσης και της υποκριτικής στην Ελλάδα είναι πολύ χαμηλό. Ελάχιστες σχολές και καθηγητές διδάσκουν με ουσία και μέθοδο. Τα περισσότερα γίνονται γρήγορα και στο πόδι.
Το ραδιόφωνο εν αντιθέσει είναι σε καλύτερο επίπεδο από τη θεατρική αγωγή;
Το ραδιόφωνο είναι πολύ μετρήσιμο. Με την έννοια ότι, αν κάποιος είναι καλός σε αυτό που κάνει, του ανταποδίδεται με ακροαματικότητα. Η Ελλάδα έχει πολλούς ραδιοφωνικούς σταθμούς, με διαφορετικά είδη προγράμματος. Με την είσοδο πάντως του διαδικτύου, είναι τόσο μεγάλη η δεξαμενή που μπορείς να βρεις ότι θες, με τον τρόπο που επιθυμείς. Το Love Radio λόγου χάρη με το οποίο συνεργάζομαι είναι πολύ εξειδικευμένο.
Έχεις παρατηρήσει αλλαγές τα χρόνια της κρίσης στον θεατή – ακροατή – αναγνώστη;
Βάζοντας τους όλους στην ίδια κατηγορία, ως άνθρωποι που ζούμε στην ίδια χώρα, βεβαίως και λειτουργούμε πλέον διαφορετικά. Οι αναγνώστες δεν αγοράζουν τρία-τέσσερα βιβλία όπως παλαιότερα. Αγοράζουν ίσως ένα και δανείζονται το δεύτερο. Ο θεατής δεν πηγαίνει εύκολα στο θέατρο που είναι επί πληρωμή, αλλά από την άλλη καταναλώνει εύκολα το προϊόν που του προσφέρουν στην τηλεόραση διότι δεν έχει άλλη επιλογή. Στο ραδιόφωνο είναι πιο εύκολο να βρει κανείς ανέξοδα αυτό που του αρέσει. Ραδιοφωνικά υπάρχει μεγαλύτερη ποικιλία απ’ ότι τηλεοπτικά και συγγραφικά. Όλοι πάντως έχουν κάνει τις περικοπές τους και αυτό δεν συμβαδίζει απαραίτητα με την ποιότητα. Μάλλον το αντίθετο αποτέλεσμα είχε.
Τι σε ώθησε στη συγγραφή της «Ογκρέσα»;
Καταρχήν η ανάγκη μου να συνεχίσω να γράφω. Μου άρεσε πολύ όλο αυτό που δημιουργήθηκε με τα πρώτα βιβλία και ειδικά με το πρώτο μου μυθιστόρημα, τη «Ζωή που έλειπε» που αναδείχθηκε πέρυσι ως ένα από τα δέκα συγκινητικότερα βιβλία της χρονιάς. Μετά την «Ογκρέσα» που πάει εξαιρετικά, καθώς έχει μεγάλη ανταπόκριση, έχω ήδη μπει στη διαδικασία συγγραφής του επόμενου μυθιστορήματος.
Οι προσωπικές σου θέσεις και πεποιθήσεις επηρεάζουν την πλοκή ενός έργου;
Επηρεάζουν απόλυτα, οποιοδήποτε χαρακτήρα κι αν γράφω. Κάτι παίρνει κι από μένα. Άλλωστε μέσα μας υπάρχουν πολλά πράγματα. Και το καλό, και το κακό. Το θέμα είναι τι εκφράζεται, τι κουβαλάς και τι βγαίνει προς τα έξω. Αν λόγου χάρη γράψω για ένα δολοφόνο, θα αναζητήσω πως θα ήμουν αν ήταν έτσι τα πράγματα. Όταν γράφω για ένα γυναικείο χαρακτήρα, προσπαθώ να καταλάβω τον ψυχισμό μιας γυναίκας. Τα βιβλία μου μιλούν πολύ για τον ψυχισμό των ανθρώπων και ειδικά των γυναικών.
Αν ένας συγγραφέας δεν δίνει στα βιβλία του κομμάτια από τα προσωπικά του πιστεύω, τις δικές του εικόνες, δεν θα έχει μεγάλη απήχηση. Πιστεύω ότι, οι περισσότεροι και πετυχημένο συγγραφείς περνούν μεγάλο κομμάτι προσωπικών βιωμάτων, είτε αλλάζοντας τα λίγο, είτε παραφράζοντας τα, είτε εμπλουτίζοντας τα με το μύθο, αλλά σαφώς εμπεριέχουν ένα μεγάλο κομμάτι της προσωπικής τους ζωής κι εμπειρίας.
Όταν γράφεις χρησιμοποιείς τις θεωρητικές, δομημένες τεχνικές, ή αφήνεις τον εαυτό σου ελεύθερο να εκφραστεί όπως επιθυμεί;
Όταν διαβάζω διάφορους συγγραφείς, μου αρέσει να διαβάζω και να παρατηρώ το προσωπικό στυλ του καθενός. Πέρα από βασικά πράγματα, ειδικά στο πρώτο μου βιβλίο, μπήκα σε μια διαδικασία να γράψω χωρίς να ακολουθήσω μια συγκεκριμένη τακτική. Λειτούργησα εμπειρικά κι αυτό μου βγήκε πολύ καλά. Σαφώς, κάθε βιβλίο σε γεμίζει εμπειρία, γνώση και το επόμενο πάει καλύτερα. Νομίζω ότι, η «Ογκρέσα» είναι ένα επίπεδο πιο πάνω. Ελπίζω ότι το επόμενο θα είναι αντίστοιχα πιο ψηλά, τουλάχιστον σε επίπεδο γνώσης κι εμπλουτισμό της γλώσσας.
Τι μήνυμα είχες βάλει στόχο να περάσεις με την «Ογκρέσα» κι αν πιστεύεις ότι το πέτυχες αυτό;
Πιστεύω ότι το μήνυμα πέρασε στους αναγνώστες. Αφορά τον ψυχισμό μιας γυναίκας κι ενός άντρα, που μέσα από όλα τα γεγονότα που συμβαίνουν, πως αυτοί οι δυο άνθρωποι συναντιούνται, ζουν ένα πολύ μεγάλο κι έντονο έρωτα, από αυτούς τους μοναδικούς έρωτες που νομίζουμε ότι υπάρχουν στα έργα, αλλά συμβαίνουν και στην πραγματικότητα και πως πορεύονται μέσα από αυτές και τις καταστάσεις που τους έχει επιφυλάξει η μοίρα. Πολλές φορές δεν ξέρουμε τι μας έχει επιφυλάξει η μοίρα γιατί δεν γνωρίζουμε τι κρύβεται στο παρελθόν και τι συναντάμε μπροστά μας το οποίο μας ακολουθεί. Είναι ένα βιβλίο που αφορά τον έρωτα και μιλά στην ψυχή και των δυο φύλων, για το πώς ζουν τον έρωτα και πως πορεύονται με όλες αυτές τις δυσκολίες.
Θα μας δώσεις ένα στίγμα του τι θα περιμένουμε στο επόμενο βιβλίο;
Έχω ξεκινήσει τη διαδικασία συγγραφής του επόμενου βιβλίου, αλλά δεν σκέφτομαι πότε θα εκδοθεί. Θέλω να είμαι έτοιμος, να είναι προσεγμένο, να κάνω τη δουλειά που πρέπει να κάνω. Δεν με νοιάζει το πότε θα βγει, διότι δεν είναι βιομηχανικό προϊόν. Είχα στο μυαλό μου, τα τρία πρώτα βιβλία να είναι μια τριλογία που θα αναφέρεται στον έρωτα, το πεπρωμένο και τη λύτρωση. Και το τρίτο λοιπόν θα πραγματεύεται αυτά τα τρία στοιχεία. Θα είναι όμως εντελώς διαφορετική από τις προηγούμενες. Είναι βασισμένο σε αληθινή ιστορία, γιατί οι πραγματικές ιστορίες μου αρέσουν πάρα πολύ και θα προσπαθήσω να την αποδώσω όσο καλύτερα μπορώ, με τη δική μου ματιά.
Είμαι χαρούμενος με την καινούρια μου συνεργασία, τις εκδόσεις Διόπτρα. Πορευόμαστε μαζί και προχωράμε για το καλύτερο.