Δύο μόλις βδομάδες μετά το λανσάρισμα του ΗΒΟ ΜΑΧ με την τεράστια ποικιλία, έρχεται η απόφαση της Warner Bros. να αποσύρει προσωρινά το κλασικό έργο «Όσα Παίρνει ο Άνεμος» του 1939 για την απεικόνιση φυλετικών διακρίσεων. Η ταινία δεν αφαιρείται για πάντα, καθώς θα την επαναφέρουν συνοδευόμενη από επεξηγήσεις για τις ρατσιστικές απεικονίσεις της.
Είναι όντως ρατσιστικό το «Όσα Παίρνει ο Άνεμος»;
Η ταινία έχει χαρακτηριστεί χιλιάδες φορές από κοινό και κριτικούς ως ρατσιστική καθώς τα μόνα έγχρωμα άτομα που περιλαμβάνονται στην ταινία είναι οι υπηρέτες – σκλάβοι. Όπως είναι φυσικό, δεν υπάρχουν «καλοί ιδιοκτήτες σκλάβων» όπως υποστηρίζουν πολλοί. Το ότι κάποιοι λευκοί μπορεί να μην ήταν ιδιαίτερα βάναυσοι με τους σκλάβους τους, δεν παύει να τους κάνει να τους στερούν την ελευθερία τους και να τους έχουν με τη βία να τους υπηρετούν.
Μετά το καθεστώς δουλείας, οι μαύρες γυναίκες συνέχισαν να υπηρετούν αποκλειστικά λευκούς, καθώς στο πρώτο μισό του 20ου αιώνα ήταν και η μόνη δουλειά που μπορούσαν να βρουν εκτός από το να δουλέψουν σε χωράφια, λόγω των φυλετικών διακρίσεων και του κατάλοιπου ότι οι μαύροι υπάρχουν για να υπηρετούν.
Ακόμη και ο ο υπουργός προπαγάνδας των Ναζί, Γιόζεφ Γκέμπελς έλεγε ότι είναι η αγαπημένη του κινηματογραφική παραγωγή.
Εκτός από αυτό όμως, το «Όσα Παίρνει ο Άνεμος» απεικονίζει τους μαύρους χαρακτήρες τους ως καρικατούρες. Παρουσιάζονται ως αφελείς, φωνακλάδες, γεννημένοι να υπηρετούν, γνωρίσματα που φυσικά πατούν πάνω σε στερεότυπα. Ακόμη, οι ηθοποιοί είναι επιλεγμένοι ως λιγότερο ελκυστικοί από τους αντίστοιχους λευκούς.
Πρέπει να καταλάβουμε ότι όταν απεικονίζονται στερεότυπα και ομάδες ανθρώπων ως καρικατούρες στην pop κουλτούρα, τότε τα γνωρίσματα αυτά κανονικοποιούνται στο μυαλό του θεατή. Αλήθεια, ποια θα ήταν η άποψη μας για τους μαύρους, εάν δεν είχαμε γνωρίσει ποτέ μας κάποιον, και βασιζόμασταν μόνο στα ερεθίσματα μας από ταινίες όπως η συγκεκριμένη;
Οι ρατσιστικές απεικονίσεις του «Όσα Παίρνει ο Άνεμος» δεν αναιρούν την τεχνική της υπέροχη, όμως δεν γίνεται να μην αναγνωρίσουμε την προβληματική που την συνοδεύει. Γενικά, πολλές ταινίες όπως η συγκεκριμένη δεν χαρακτηρίζονται από την επικαιρικότητά τους, δηλαδή ενώ όταν βγήκαν μπορεί να ήταν πραγματικά αριστουργήματα με βάση την πολιτικοκοινωνική δομή της τότε κοινωνίας, όμως σήμερα έχουν πολλά προβλήματα.
Δείτε ακόμη: Οι 10 top αντιρατσιστικές ταινίες που καταδεικνύουν τις διακρίσεις κατά των μαύρων
Η ανακοίνωση της Warner Media
«Η ταινία (γυρισμένη το 1939) είναι προϊόν της εποχής της και περιέχει φυλετικές προκαταλήψεις που ήταν, δυστυχώς, συχνό φαινόμενο στην Αμερικανική κοινωνία.
Οι ρατσιστικές περιγραφές ήταν λανθασμένες τότε και παραμένουν έτσι ως σήμερα , οπότε σκεφτήκαμε ότι να κρατήσουμε την ταινία χωρίς κάποια εξήγηση ή αποκήρυξη θα ήταν ανεύθυνο.
Η ταινία θα επιστρέψει στην πλατφόρμα συνοδευόμενη από κάποιο κείμενο ή βίντεο που εξηγεί την ιστορική περίοδο που διαδραματίζεται και θα σημειώνει ξεκάθαρα τις ρατσιστικές απεικονίσεις της.»
Πως δικαιολογείται η επιλογή του HBO MAX;
Πριν αρχίσουμε να μιλάμε για «δικτατορία της πολιτικής ορθότητας» και λογοκρισία, πρέπει αρχικά να ξεκαθαρίσουμε ότι η ταινία είναι ακόμη διαθέσιμη να την δει όποιος θέλει νοικιάζοντας της. Κατά δεύτερον, μία ταινία που προσβάλει τα δικαιώματα και την ύπαρξη μιας μερίδας ανθρώπων, δεν μπορεί να προστατευτεί από την ελευθερία των υπολοίπων.
Και κατά τρίτον, το HBO MAX είναι μία ιδιωτική επιχείρηση, η οποία λειτουργεί με βάση τους κανόνες της αγοράς. Εάν το κοινό του HBO MAX προσβάλλεται από το περιεχόμενό του, τότε είναι πάρα πολύ λογικό να προβεί στην κίνηση να το αφαιρέσει, καθώς οι πελάτες είναι αυτοί που φέρνουν τα έσοδα στην πλατφόρμα. Ειδικά τις ημέρες που διανύουμε μετά την δολοφονία του Τζορτζ Φλόυντ, οπότε και η συζήτηση για τις φυλετικές διακρίσεις κατά των μαύρων είναι πιο επίκαιρη από ποτέ, είναι απόλυτα φυσικό να αναθεωρηθούν οι αξίες ατόμων και έργων τέχνης που είχαν ρατσιστικό παρελθόν.