Λίγες μέρες έμειναν για τη 18η διοργάνωση της Διεθνούς Εβδομάδας Μόδας της Αθήνας, Athens Xclusive Designers Week (AXDW), που θα λάβει χώρα από τις 23 μέχρι τις 26 Οκτωβρίου στο Συνεδριακό Κέντρο της Εθνικής Ασφαλιστικής. Εντυπωσιακές δημιουργίες, πρωτότυπα digital prints, μοντέρνα κοστούμια, casual chic outfits και κομψά φορέματα, θα πρωταγωνιστήσουν στο catwalk της AXDW με αέρα Άνοιξης και Καλοκαιριού.
Με αφορμή την καθιερωμένη γιορτή της ελληνικής μόδας, είχαμε την ευκαιρία να συνομιλήσουμε με την κυπριακής καταγωγής σχεδιάστρια μόδας Eleni Kyriacou η οποία θα ανοίξει με την παρουσίαση της συλλογής της “12 Greek Rectangles” την 18η ΑXDW, την Παρασκευή 23 Οκτωβρίου και ώρα 17:30. Με την Eleni Kyriacou μιλήσαμε για τη νέα της συλλογή, για το τι την εμπνέει αλλά και για το μέλλον της ελληνικής μόδας:
Έχετε την τιμή να ανοίγετε την 18η AXDW με την παρουσίαση της συλλογής σας για την Άνοιξη του 2016 με τίτλο “12 Greek Rectangles”. Πως θα περιγράφατε τι νέα σας συλλογή;
Στην κλασική ελληνική ενδυμασία όλα τα ρούχα ήταν φτιαγμένα από ένα μόνο ορθογώνιο παραλληλόγραμμο κομμάτι υφάσματος, αποτελούμενο από πτυχώσεις και δεμένο με διάφορους τρόπους. Ο λόγος για αυτό ήταν επειδή το ύφασμα ήταν πολύ – χρηστικό . Δεν εξυπηρετούσε μόνο ως φόρεμα, αλλά το χρησιμοποιούσαν για να ξαπλώσουν (ή σαν κουβέρτα ), για κάλυμμα επίπλου και ακόμη και ως ιστίο. Για αυτόν τον λόγο το ορθογώνιο σχήμα έπρεπε να διατηρηθεί ακέραιο και δεν ήταν κομμένο προκειμένου να ταιριάζει στη φόρμα του σώματος.
Η συλλογή αυτή επιχειρεί να διερευνήσει αυτή την έννοια. 12 ορθογώνια παραλληλόγραμμα συνδέονται σε πτυχώσεις για να δημιουργήσουν φορέματα του 21ου αιώνα βασισμένα σ’ αυτήν την απλή αλλά ευφυέστατη κλασική ιδέα. Πιστεύω ότι ο μετατρέψιμος ρουχισμός αποτελεί ένα εξαιρετικά επίκαιρο θέμα. Μπορεί να έχει πολύ μεγάλη εμβέλεια εφαρμογής, από την μετανάστευση μέχρι τα είδη θαλάσσης. Σε μια εποχή όπου το θέμα της μετανάστευσης είναι πιο επίκαιρο από ποτέ, είναι αναγκαίο να διερευνηθούν φορέματα, όπου θεωρητικά θα μπορούσαν πράγματι να χρησιμοποιηθούν ως σεντόνια, σκηνή και ούτω καθεξής. Στο πλαίσιο των ειδών θαλάσσης ένα φόρεμα μπορεί να βγει προκειμένου να φορεθεί πάνω από το μαγιό ή και ακόμα να καταλήξει να χρησιμοποιείται στην παραλία σαν κουβέρτα. Όλες οι μετατροπές που έχουν σχεδιαστεί είναι πολύ απλές, όπου κάποιες παρέχουν λιγότερες συνθέσεις και άλλες περισσότερες.
Η χρωματική παλέτα βασίζεται στα χρώματα που χρησιμοποιούνται στην αρχαία ελληνική ενδυμασία: σκούρο μοβ, μοβ, σκούρο κόκκινο, φωτεινό κίτρινο, φωτεινό πράσινο και γκρι. Οι ακριβείς τόνοι και οι αποχρώσεις του κάθε χρώματος έχουν επιλεχθεί χρησιμοποιώντας την καλλιτεχνική άδεια.
Οι δημιουργίες σας υιοθετούν στοιχεία της αρχαίας ελληνικής ιστορίας/μυθολογίας και της γεωμετρίας. Αυτές είναι οι μόνιμες πηγές έμπνευσης σας ή αντλείτε κι από άλλου έμπνευση;
Από τις 9 συλλογές που έχω σχεδιάσει, 3 ήταν απευθείας εμπνευσμένες από Ελληνική αρχαιότητα / αρχαιολογία. Έχω σχεδιάσει άλλες «μαθηματικές» συλλογές όπως Gabo’s Female, η οποία ήταν εμπνευσμένη από το έργο του Naum Gabo. Εμπνέομαι από μια ευρεία έκταση θεμάτων.
Προσωπικά θεωρώ πως οι Ελληνίδες είναι αρκετά κομψές αλλά ακολουθούν σχεδόν τυφλά τις επικρατούσες τάσεις της μόδας. Ως μια σχεδιάστρια μόδας με αγάπη στην ελληνική ενδυμασία και τις γεωμετρικές γραμμές, θα τις συμβουλεύατε να αναζητήσουν το προσωπικό τους στυλ στην ιστορία του τόπου τους;
Έχετε δίκιο στο να συνδέσετε τα μαθηματικά με την Ελληνική κληρονομιά. Άλλωστε κατά την περίοδο της Αναγέννησης, οι μεγάλοι διδάσκαλοι όπως ο Da Vinci δημιουργούσαν μια αναγέννηση της κλασσικής Ελληνικής πεποίθησης πως τα μαθηματικά είναι το μυστικό πίσω από την ομορφιά. Αυτή η ιδέα ήταν επίσης εμφανής την Χρυσή Εποχή όπου οι αναλογίες βρίσκονταν στο επίκεντρο (επανάληψη του μοτίβου των μαθηματικών). Τα μαθηματικά πάντα εμφανίζονταν σε περιόδους που αντλούσαν πληροφορίες από τους Έλληνες, και λόγω αυτού είχαμε ακόμα περισσότερες εξαιρετικές περιόδους στην ιστορία της τέχνης – και την ιστορία της μόδας! Άρα ναι! Εάν οι Ελληνίδες γυναίκες θέλουν στ’ αλήθεια να βρίσκονται σε επαφή με τις ρίζες τους, το στυλ τους θα έπρεπε να βασίζεται σε ρουχισμό ο οποίος αντιπροσωπεύει μια μαθηματική αλήθεια και αρμονία σε κάποιο επίπεδο.
Πως θα χαρακτηρίζατε το σύγχρονο πρόσωπο της ελληνικής μόδας και τι συμβουλές θα δίνατε σε όσους θέλουν να ακολουθήσουν καριέρα στο σχέδιο μόδας;
Πιστεύω πως η Ελληνική κυβέρνηση χρειάζεται να δείξει περισσότερο ενδιαφέρον στον Ελληνικό τομέα μόδας ώστε αυτός να εξελιχθεί. Οι νέοι σχεδιαστές πρέπει να έχουν περισσότερη στήριξη σε τομείς όπως ανώτατη εκπαίδευση, είτε αυτό σημαίνει την ίδρυση μιας σχολής μόδας στην Ελλάδα είτε προσφέροντας υποτροφίες σε φοιτητές ώστε να σπουδάσουν στο εξωτερικό. Η πολιτεία πρέπει επίσης να δώσει πολύ περισσότερη υποστήριξη στις εποχιακές εβδομάδες μόδας. Ο Ελληνικός τομέας μόδας έχει τη δύναμη να συνεισφέρει ουσιαστικά στην Ελληνική οικονομία, ωστόσο η πολιτεία δεν φαίνεται να το αναγνωρίζει αυτό. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η σημερινή μορφή της Ελληνικής μόδας να μην είναι όσο ισχυρή όσο θα μπορούσε. Η συμβουλή μου σε επίδοξους Έλληνες σχεδιαστές είναι να λάβουν μια ολοκληρωμένη σχεδιαστική εκπαίδευση στο εξωτερικό. Αυτό θα τους δώσει τα θεμέλια που χρειάζονται για να γίνουν ισχυροί σχεδιαστές στην Ελλάδα. Θα τους συμβούλευα, επίσης, να παραμείνουν δημιουργικά ο αυθεντικός εαυτός τους όσο περισσότερο μπορούν, ακόμα και εάν επιλέξουν να ακολουθήσουν μια εμπορική πορεία.
Ευχαριστούμε πολύ την Eleni Kyriacou για τις απαντήσεις της και της ευχόμαστε καλή επιτυχία στην παρουσίαση της νέας της συλλογής στο πλαίσιο της 18ης Athens Xclusive Designers’ Week.
Αν θέλετε να μάθετε περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το πρόγραμμα, τους δημιουργούς και τις παράλληλες εκδηλώσεις της 18ης ΑXDW μπορείτε να επισκεφθείτε το site της διοργάνωσης.
Με σπουδές στην Επικοινωνία, guest εμφάνιση στο χώρο της Διαφήμισης, τελικά, με κέρδισε ο χώρος του Βιβλίου. Σε μία «έκλαμψη φρονήσεως», αποφάσισα να ασχοληθώ με τα δύο παιδικά μου όνειρα, τη μόδα και το γράψιμο, ε, και εδώ κάνω τα όνειρα μου πραγματικότητα!