Η λέξη ριφιφί προέρχεται από τη γαλλική λέξη rififi, η οποία αρχικά χρησιμοποιήθηκε στη γαλλική αργκό για να σημαίνει «καβγάς» ή «φασαρία». Στη συνέχεια ο συγκεκριμένος όρος απέκτησε μια πιο μεταφορική έννοια όταν εμφανίστηκε στο γαλλικό αστυνομικό μυθιστόρημα “Du rififi chez les hommes” (1953) του Auguste Le Breton, το οποίο αφορούσε μια περίτεχνη διάρρηξη, ενώ στη συνέχεια ο εν λόγω όρος έγινε ευρύτερα γνωστός από την ομώνυμη ταινία του Ζυλ Ντασέν που κυκλοφόρησε το 1955. Στην καθομιλουμένη, η συγκεκριμένη λέξη χρησιμοποιείται για να περιγράψει ληστείες που περιλαμβάνουν την παραβίαση ενός χρηματοκιβωτίου ή την είσοδο σε έναν χώρο μέσω τοίχων, οροφών ή δαπέδων, χωρίς να ενεργοποιούνται συναγερμοί, προϋποθέτοντας πολλές φορές το άνοιγμα τρύπας σε τοίχο ή άλλη μη συμβατική μέθοδο.
«ΡΙΦΙΦΙ» είναι και ο τίτλος της νέας σειράς μυθοπλασίας της COSMOTE TV, η οποία σε σκηνοθεσία του Σωτήρη Τσαφούλια και σενάριο Βασίλη Ρίσβα και Δήμητρας Σακαλή αναμένεται να αποτελέσει το πιο hot τηλεοπτικό γεγονός της νέας σεζόν! Πρόσφατα, είχαμε την ευκαιρία να βρεθούμε στο set, να παρακολουθήσουμε μέρος των γυρισμάτων και συνομιλώντας με τους δημιουργούς και τους πρωταγωνιστές να σχηματίσουμε μια πρώτη εικόνα για τη νέα σειρά που κάτι μας λέει ότι θα είναι σα να «βάζεις» λεφτά στην τράπεζα…
Back to the 90s!
Η σειρά ΡΙΦΙΦΙ είναι εμπνευσμένη από ένα από τα πιο συγκλονιστικά και ανεξιχνίαστα εγκλήματα που συνέβησαν στη χώρα μας στην Αθήνα του 1992. Πρόκειται για τη ληστεία που έγινε στην Τράπεζα Εργασίας στη περιοχή του Νέου Κόσμου και μέχρι τις μέρες μας παραμένει ανεξιχνίαστη από τις αστυνομικές αρχές. Κανείς δεν έμαθε το ποιοι αποτελούσαν την σπείρα που κατάφερε να στήσει με μαεστρία μια τόσο καλά οργανωμένη ληστεία που απαιτούσε χειρουργική ακρίβεια και προσεκτικές κινήσεις. Η σειρά “ΡΙΦΙΦΙ” (από τη στιγμή που πραγματεύεται ένα αληθινό γεγονός) βασιζόμενη στη δύναμη της μυθοπλασίας, έρχεται ουσιαστικά για να απαντήσει στα ερωτήματα: ποιοι, γιατί και το πως κατάφεραν αυτοί οι άνθρωποι να πετύχουν, εμβαθύνοντας περισσότερο στην ανθρώπινη διάσταση του story.
Όπως χαρακτηριστικά μας ανέφερε ο κος Τσαφούλιας σε σχετική συζήτηση που είχαμε μαζί του, στη σειρά πρόκειται να δούμε δύο ιστορίες που θα συνδέονται μεταξύ τους, όπου η μία θα αφορά στο βασικό γεγονός που γνωρίζουν όλοι και η δεύτερη θα σχετίζεται με ένα υπαρκτό γεγονός που συνέβη αρκετά χρόνια μετά, αλλά θα συνδέονται μεταξύ τους έτσι ώστε η μια ιστορία να γίνεται «κίνητρο» της άλλης. Για τον ιθύνοντα νου του «Έτερος Εγώ» και «17 Κλωστές», σκοπός είναι να δημιουργηθεί μια καθαρά ανθρωποκεντρική σειρά, η οποία δεν θα στέκεται αποκλειστικά στα γεγονότα που οδήγησαν στη ληστεία αλλά θα επιχειρεί να ανακαλύψει τα αιτία και να προβάλλει τους ήρωες και τα κίνητρα τους. Ουσιαστικά, οι εμπνευστές του ΡΙΦΙΦΙ έχουν κρατήσει όλα τα στοιχεία από το αστυνομικό ρεπορτάζ της εποχής και σε επίπεδο μυθοπλασίας η σειρά έρχεται για να καλύψει αυτά που δεν μάθαμε ποτέ. Μάλιστα, όπως μας εκμυστηρεύτηκε ο κος Τσαφούλιας, η σειρά δεν θα φτάνει στη σύλληψη του Σύριου που θεωρήθηκε από τις τότε αρχές ότι είχε εμπλοκή με την υπόθεση, καθώς όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο γνωστός δημιουργός (χαριτολογώντας), αυτά είναι στοιχεία που μπορούμε να τα κρατήσουμε για κάποιο… sequel!
Αφού ο κος Τσαφούλιας μας έδωσε μια εικόνα για το γενικό πλαίσιο που θα κινείται η σειρά, στη συνέχεια θέλησε να αναφερθεί στο πόσο πιο απαιτητικά είναι τα γυρίσματα της νέας σειράς. Το ΡΙΦΙΦΙ θα είναι εκ διαμέτρου αντίθετο από τις 17 Κλωστές, όπου τα γυρίσματα ήταν πιο “open” και ο γνωστός σκηνοθέτης εκμεταλλεύτηκε περισσότερο τη δύναμη του τοπίου και του φυσικού περιβάλλοντος. Εδώ αντίθετα το set είναι πιο «κλειστοφοβικό» περιλαμβάνοντας ακόμη και εξωτερικά γυρίσματα στον ποταμό Ιλισό (στα actual σημεία που πιστεύεται ότι χρησιμοποιήσαν οι ληστές) αλλά και σε ένα παλιό ορυχείο στο Κορωπί (εκτός από το studio), ενώ παράλληλα ο βαθμός πρόκλησης για το συνεργείο και τους συντελεστές αυξάνεται κατακόρυφα από τη στιγμή που θα πρέπει να αναπαραστήσουν μια Αθήνα των θρυλικών 90s, όπου ναι μεν μπορεί να είναι πιο «κοντά» χρονικά από τα Κύθηρα του 1900, ωστόσο κάποια αστοχία-ανακρίβεια, μπορεί να γίνει πιο εύκολα αντιληπτή στο μάτι του θεατή. Συγκεκριμένα, το crew βρίσκεται σε μια διαρκή αναζήτηση, καθώς εκτός από την οικοσκευή και τα ρούχα καλείται να βρει από λαμπτήρες της εποχής μέχρι τηλεφωνικούς θαλάμους και οχήματα των αρχών της δεκαετίας του ’90 που κυκλοφορούσαν στους δρόμους της Αθήνας. Μάλιστα, όπως τόνισε και ο αγαπημένος σκηνοθέτης ακόμη και η Καλλιρόης που συνέβησαν όλα τα γεγονότα ήταν εντελώς διαφορετική εκείνη την εποχή, σε σημείο που δεν έχει καμία σχέση με τη σημερινή της μορφή.
Όπως επιπλέον ανέφερε ο κος Τσαφούλιας, η δυσκολία των γυρισμάτων έγκειται στο γεγονός ότι θα πρέπει να συντονιστούν και να εναρμονιστούν λήψεις από διαφορετικές τοποθεσίες σε ένα πλάνο και αυτό να μην γίνει αντιληπτό από τον θεατή. Παράλληλα, δεν παρέλειψε να τονίσει ότι μια από τις δυσκολίες του συγκεκριμένου project είχε να κάνει με τον περιορισμένο χρόνο που είχαν στη διάθεση του το τεχνικό επιτελείο, καθώς είναι μια σειρά τόσο απαιτητική, η οποία θα χρειαζόταν πολύ παραπάνω χρόνο στη διαδικασία του ρεπεράζ. Για τον σκηνοθέτη των μεγάλων επιτυχιών, το ΡΙΦΙΦΙ είναι η πιο δύσκολη σε εκτέλεση και παραγωγή που έχει αναλάβει ποτέ! Παρόλα αυτά, όταν υπάρχει ένα team δεμένο, το οποίο έχει συνεργαστεί και στο παρελθόν σε απαιτητικά projects και ο καθένας γνωρίζει τα «κουμπιά» του, τότε οι όποιες δυσκολίες αμβλύνονται και το άγχος και η πίεση μειώνονται.
Partners in… Crime!
Ένα παλιό ρητό αναφέρει ότι την ιστορία τη γράφουν πάντοτε οι «παρέες» και αδιαμφισβήτητα δεν χρειάζεται να έχεις μαντικές ιδιότητες για να καταλάβεις ότι το κλίμα και η ατμόσφαιρα ανάμεσα στους ηθοποιούς είναι με μια λέξη… «φανταστική». Το cast που απαρτίζεται από τους: Ευαγγελία Μουμούρη, Χρήστο Χατζηπαναγιώτη, Βασίλη Χαραλαμπόπουλο, Προμηθέα Αλειφερόπουλο, Πάνο Βλάχο, Βλαδίμηρο Κυριακίδη, Δήμο Γιγαντάκη, Αχιλλεά Ζέρβα, Άρη Λεμπεσόπουλο, Κώστα Φιλίππογλου, Δημήτρη Γεροδήμο, Άννα Μενενάκου και Έλη Δρίβα κ.ά, είναι απλώς «all-star» και λίγα λεπτά μαζί τους είναι αρκετά για να καταλάβεις την τρομερή χημεία που έχουν αναπτύξει μεταξύ τους.
Συνομιλώντας με τον Βλαδίμηρο Κυριακίδη και τον Δήμο Γιγαντάκη μάθαμε ότι οι δύο ηθοποιοί υποδύονται δύο κολλητούς φίλους από πιτσιρίκια, όπου ο κος Κυριακίδης είναι ιδιοκτήτης ενός γραφείου τελετών, ενώ ο επιστήθιος φίλος του εργάζεται ως συντηρητής βαγονέτων σε κάποιο Λούνα Πάρκ. Αμφότεροι συνθέτουν ένα απολαυστικό δίδυμο επί οθόνης, το οποίο αναμένεται να προσφέρει στο κοινό πολλές σπαρταριστές σκηνές. Ο κύριος Κυριακίδης στάθηκε στο γεγονός ότι οι θεατές αναμένεται να ευαισθητοποιούν, καθώς οι χαρακτήρες του «ΡΙΦΙΦΙ» διαθέτουν συγκεκριμένο αντίκτυπο. Όλοι οι κεντρικοί ήρωες είναι άνθρωποι που έχουν πονέσει από τις τράπεζες. Η ληστεία λοιπόν που κάνουν δεν είναι για να πλουτίσουν, αλλά για να «πονέσει» η ίδια η τράπεζα για το κακό που έχει προξενήσει στις ζωές τους.
O Δήμος Γιγαντάκης από την πλευρά του στάθηκε στο γεγονός ότι με το που του έγινε η πρόταση από τον Σωτήρη Τσαφούλια για να παίξει στο «ΡΙΦΙΦΙ» (ο σκηνοθέτης ήθελε ένα άτομο με νανισμό για να πλαισιώσει το cast και είχε στο μυαλό του μόνο τον αγαπημένο ηθοποιό), δέχτηκε χωρίς δεύτερη σκέψη (παρά το γεγονός ότι ζει στην Αμερική και τα τελευταία χρόνια έχει επιλέξει να μην δουλεύει σε κάποια σειρά). Μάλιστα, όπως τόνισε ο κύριος Τσαφούλιας εάν δεν ήταν ο Δήμος διαθέσιμος, τότε σκόπευε να αλλάξει το σενάριο, καθώς ο Γιγαντάκης είναι για εκείνον ο ορισμός του «νικητή» στη ζωή, ένας άνθρωπος – αληθινός μαχητής – που εκεί που έβρισκε κλειστές πόρτες ήξερε το πως να τις «ανοίγει». Στη συνέχεια, ο Βλαδίμηρος Κυριακίδης ανέφερε ότι η σχέση που ανέπτυξε στο γύρισμα με τον Δήμο, τον βοήθησε να κατανοήσει καλύτερα τους μικρόσωμους και να δει τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν άτομα με νανισμό σε μια ελληνική κοινωνία, η οποία θα πρέπει να διανύσει μπόλικο δρόμο, έτσι ώστε να πετύχει την καλύτερη ενσωμάτωση τους.
Η Ευαγγελία Μουμούρη από την πλευρά της, ανέλυσε περισσότερο την ηρωίδα που υποδύεται, η οποία σύμφωνα με το σενάριο έχει υποστεί μια σημαντική καταστροφή στη ζωή της και ύστερα από δέκα χρόνια αποφασίζει να βρει έναν τρόπο για να εκδικηθεί την τράπεζα, οδηγώντας την στο κλείσιμο της. Ουσιαστικά ο χαρακτήρας της Ευαγγελίας Μουμούρη είναι ο «εγκέφαλος» της σπείρας, καθώς επιχειρεί να προσεγγίσει άτομα με κοινή αφετηρία (τα οποία έχουν πληγεί από την τράπεζα) και επιχειρεί να βρει τρόπους, έτσι ώστε αυτά τα άτομα να ενώσουν τις δυνάμεις τους και να συνεργαστούν. Αρχικά, βρίσκει τρεις ανθρώπους που έχουν καταστραφεί από την τράπεζα και συστήνεται σε αυτούς ως τρία διαφορετικά πρόσωπα και εν συνεχεία βρίσκει τα υπόλοιπα μέλη της συμμορίας (μαζί της γίνονται 8 σε σύνολο) και ουσιαστικά δημιουργεί την συμμορία που θα προχωρήσει στην εκτέλεση του ριφιφί. Για την κυρία Μουμούρη, το story της ηρωίδας της είναι τόσο αληθινό και ανθρώπινο που την συγκλόνισε, αποτελώντας ουσιαστικά έναν ρόλο που πρόκειται για μια «κατάθεση ψυχής».
Ο Χρήστος Χατζηπαναγιώτης που υποδύεται τον συνεργάτη του άνδρα της Ευαγγελίας Μουμούρη που έχει πεθάνει, στάθηκε στο γεγονός ότι η συνεργασία με τον Σωτήρη Τσαφούλια και όλο το cast είναι απλώς… «ιδανική» και παρά το γεγονός ότι ο ίδιος πάσχει από κλειστοφοβία, αποφάσισε να καταπολεμήσει τον φόβο του, έτσι ώστε να λάβει μέρος σε μια τόσο πλούσια παραγωγή σε δημιουργικό επίπεδο, όπου δημιουργούνται οι καλύτερες συνθήκες για κάθε ηθοποιό (σημειώστε ότι σύμφωνα με τον σκηνοθέτη θα υπάρχουν αρκετές σκηνές σε λαγούμια, τούνελ και κλειστούς φυσικούς χώρους). Μάλιστα, φαντάζεται ότι θα είναι μια ανάλογη εμπειρία με την πυραμίδα στην Αίγυπτο, όπου λόγω της κλειστοφοβίας του προτίμησε να… αποφύγει (με τον Σωτήρη Τσαφούλια να συμπληρώνει ότι μάλλον θα αισθανθεί χειρότερα όταν δει τις σκηνές του… on-screen).
Η συζήτηση που είχαμε με το cast ολοκληρώθηκε με τον Βασίλη Χαραλαμπόπουλο και τον Προμηθέα Αλειφερόπουλο. Όπως μας εκμυστηρεύτηκε ο κύριος Χαραλαμπόπουλος παρά το γεγονός ότι έχει να κάνει αρκετά χρόνια τηλεόραση, θεωρεί μια ευτυχή συγκυρία τη συμμετοχή του σε μια παραγωγή της COSMOTE TV που έχει στο τιμόνι τον Σωτήρη Τσαφούλια, καθώς ο ίδιος αισθάνεται εξασφαλισμένος ως προς την ποιότητα της δουλειάς. Ο αγαπημένος ηθοποιός υποδύεται το ρόλο του Νίκου, έναν γραφίστα που παλεύει να ξεπεράσει την πρόσφατη απώλεια της γυναίκας του, το στοιχείο που τον γοητεύει περισσότερο στο «ΡΙΦΙΦΙ» είναι ο «underground» χαρακτήρας της σειράς, καθώς όλοι οι κεντρικοί πρωταγωνιστές λειτουργούν ως αντιήρωες, αποτελώντας τον άνθρωπο της διπλανής πόρτας και αυτό για τον ίδιο είναι κάτι που ανταποκρίνεται πολύ στην ελληνική πραγματικότητα. Ο Προμηθέας Αλειφερόπουλος συμπλήρωσε ότι εν αντιθέσει με τα πολυδάπανα Heist-movies του Hollywood, όπου τα πάντα παρουσιάζονται σε μια υπερβολική διάσταση, εδώ έχουμε μια παραγωγή η οποία είναι περισσότερο προσγειωμένη στην ελληνική πραγματικότητα, καθώς στόχος είναι μέσω του χιούμορ να μπορέσει ο θεατής, να ταυτιστεί περισσότερο με τους κεντρικούς πρωταγωνιστές.
Ο Βασίλης Χαραλαμπόπουλος σχολιάζοντας από την πλευρά του το κοινωνικό πρόσημο της σειράς αναφέρθηκε ότι οι λόγοι που κάνει αυτούς τους χαρακτήρες να ακολουθήσουν το συγκεκριμένο σχέδιο σε μια τράπεζα είναι κατά τη γνώμη του απολύτως… λογικό, καθώς μπορεί ναι μεν να είναι μυθοπλασία όμως σίγουρα θα κινητοποιήσει τις ευαίσθητες χορδές του κοινού. Για τον Προμηθέα Αλειφερόπουλο, αυτό είναι άλλωστε και το νόημα της μυθοπλασίας, καθώς δίνει τη δυνατότητα στον θεατή να δει την ιστορία μέσα από μια διαφορετική ματιά, εξετάζοντας τα κίνητρα που οδηγούν τους ήρωες σε συγκεκριμένες αποφάσεις, καθώς ασχολούμαστε με τις προσωπικές ιστορίες κάθε χαρακτήρα και το σκοτάδι που έχει φάει στη ζωή του έτσι ώστε να φτάσει σε αυτή την ακραία κατάσταση. Η συζήτηση μας έκλεισε με την παραδοχή του Βασίλη Χαραλαμπόπουλου ότι στη μυθοπλασία, το πιο δύσκολο κομμάτι είναι ότι πρέπει να διαχειριστούν απώλειες. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε το να μπαίνεις υποκριτικά στη διαδικασία του να διαχειριστείς ότι έχεις χάσει έναν άνθρωπο, είναι ουσιαστικά σα να σκάβεις εσύ ο ίδιος στα βάθη της ψυχής σου, εξερευνώντας και αντιμετωπίζοντας με αυτόν τον τρόπο τους απώτερους φόβους σου.
Δεν είναι το ελληνικό La Casa de Papel αλλά το… ΡΙΦΙΦΙ!
Βλέποντας από κοντά την ξεχωριστή αγάπη και ζεστασιά που εκπέμπει η σειρά «ΡΙΦΙΦΙ», το μόνο σίγουρο είναι ότι κάθε επεισόδιο της (6 στο σύνολο) θα αποτελεί και μια ξεχωριστή εμπειρία για τους θεατές. Με ένα all-star cast, τη μοναδική σκηνοθετική ματιά του Σωτήρη Τσαφούλια, το ίδιο έμπειρο τεχνικό επιτελείο που έχει συνδεθεί με τεράστιες επιτυχίες (όπως το «Έτερος Εγώ» και οι «17 Κλωστές») και φυσικά την αμέριστη συμπαράσταση της COSMOTE TV, το «ΡΙΦΙΦΙ» κάτι μας λέει ότι θα γράψει ιστορία στα ελληνικά τηλεοπτικά δρώμενα. Και εάν κάποιοι σπεύσουν να το συγκρίνουν και να το χαρακτηρίσουν ως το ελληνικό «La Casa de Papel» (λόγω του concept της ληστείας), ο Σωτήρης Τσαφούλιας έχει την ακριβώς αντίθετη άποψη, καθώς όπως μας τόνισε δεν είναι η γνωστή σειρά του Netflix, αλλά το… «ΡΙΦΙΦΙ», θέλοντας έτσι να δώσει τη δική του διάσταση για τον διαφορετικό και πρωτότυπο χαρακτήρα της σειράς! Κρίνοντας με βάση τα όσα είδαμε, δεν σας κρύβουμε ότι ανυπομονούμε!
Φωτογραφικά Credits: Δομινίκη Μητροπούλου
Leave a Reply