To 1o MAD FORUM 2025 φιλοξένησε έναν ανοιχτό διάλογο για σύγχρονα θέματα που προβληματίζουν την ελληνική κοινωνία. Μεταξύ αυτών, την νεανική παραβατικότητα που παραμένει ένα κρίσιμο και επίκαιρο ζήτημα, συχνά απασχολώντας την κοινωνία και τα Mέσα Eνημέρωσης με τίτλους όπως «Άγρια η νεανική παραβατικότητα» ή «Το κύμα της βίας μεγαλώνει». Παρόλο που οι τίτλοι αυτοί μπορεί να είναι σοκαριστικοί, είναι σημαντικό να αναλύσουμε τα δεδομένα προσεκτικά και να αναρωτηθούμε αν δημιουργούν περισσότερη ανησυχία από ό,τι απαιτεί η πραγματικότητα.

Από το 2014 έως το 2022, παρατηρήθηκε αύξηση 60% στις υποθέσεις ανηλίκων εγκληματιών, κυρίως για εφήβους 13-17 ετών. Παρά τη συνολική αύξηση της βίας, η εγκληματικότητα των νέων ως ποσοστό του συνόλου των εγκλημάτων παραμένει σταθερή ή και μειωμένη. Aνησυχητικό είναι και το γεγονός ότι το 93% των εγκλημάτων που διαπράττουν οι ανήλικοι αφορούν συνομηλίκους τους, ενώ το 50% των εφήβων έχει υποστεί bullying. Οι ειδικοί ανέδειξαν τη σημασία της προσεκτικής ανάλυσης των δεδομένων για την αποφυγή υπερβολικών ανησυχιών και τόνισαν την ανάγκη για στρατηγικές που επικεντρώνονται στη πρόληψη, κατανοώντας τις βαθύτερες αιτίες της παραβατικότητας, όπως οι κοινωνικές πιέσεις και η ψυχολογική βία.

To Forum ξεκίνησε με τον χαιρετισμό και την ομιλία του Περιφερειάρχη Αττικής κ. Νίκου Χαρδαλιά, που μεταξύ άλλων ανέφερε: «Ευθύνη μας να θωρακίσουμε τα νέα παιδιά, για να κυνηγήσουν το δικό τους αύριο». Ο κ. Χαρδαλιάς τόνισε την ισχυρή βούληση για τη ριζική αναβάθμιση των Μητροπολιτικών Πάρκων της Περιφέρειας (Πάρκο Τρίτση, Πεδίον Άρεως, Αττικό Άλσος), τα οποία μαζί με τη δημιουργία  του εμβληματικού Πρότυπου Μητροπολιτικού Πάρκου «Αέναον»  στον Φαληρικό Όρμο μέχρι το 2028, θα αποτελέσουν ανοικτούς δημόσιους χώρους για αθλητικές και καλλιτεχνικές δράσεις «με ελεύθερη είσοδο για όλους, πλήρως προσβάσιμα, ασφαλή και λειτουργικά», όπως υπογράμμισε. Τέλος, αναφερόμενος σε μία από τις βασικές θεματικές του MAD Forum, που αφορά τον αντίκτυπο των μεγάλων μουσικών γεγονότων στην οικονομία, ο κ. Χαρδαλιάς τόνισε ότι αυτά συνιστούν «μία πολιτιστική και οικονομική επένδυση, η οποία συμβάλλει στη δημιουργία θέσεων εργασίας, στην ενίσχυση του τουρισμού και στην οικονομική ανάπτυξη της Αττικής μας».

Το Forum ξεκίνησε με την ενότητα «Mega Music Events: Πολιτισμός, Ψυχαγωγία και Οικονομική Ανάπτυξη» με συντονιστή τον δημοσιογράφο, Δημήτρη Κανελλόπουλο και συμμετέχοντες τους Ανδρέα Πανάγο, CEO της Candy Cane Events, τον Βαγγέλη Μήτση, CEO της more.com, τον Γιάννη Μιράμπιτα, Γενικό Διευθυντή του Release Athens / Fuzz Productions και τον Λεωνίδα Χριστόπουλο, Διευθύνων Σύμβουλο του ΕΚΚΟΜΕΔ-Creative Greece, οι οποίοι έδωσαν την δική τους οπτική στο θέμα των προκλήσεων των συναυλιών και άλλων mega music events, την επιρροή τους στην πολιτιστική επίδραση και την ανάπτυξη της αγοράς και φυσικά τις προβλέψεις τους για τον κλάδο.

Αξίζει να σημειωθεί πως στην ομιλία του ο Βαγγέλης Μήτσης, αναφέρθηκε στον αντίκτυπο των μεγάλων μουσικών εκδηλώσεων στην ελληνική οικονομία, με εκτιμήσεις που προβλέπουν ότι το 2025 ο κλάδος της ζωντανής μουσικής στην Ελλάδα θα υπερβεί τα 100 εκατομμύρια ευρώ σε πωλήσεις εισιτηρίων.  Ο Λεωνίδας Χριστόπουλος με τη σειρά του εξήγησε πως ο μουσικός κλάδος είναι τομέας των οπτικοακουστικών παραγωγών και τόνισε πως στόχος του ΕΚΚΟΜΕΔ είναι η μετατροπή των εγχώριων Φεστιβάλ σε διεθνή, καθώς αυτή η πρωτοβουλία θα συμβάλλει στην ανάπτυξη της οικονομικής δραστηριότητας και άρα στην αύξηση των εσόδων του κράτους από τον φεστιβαλικό τουρισμό. Ο κος Χριστόπουλος πρόσθεσε επίσης, ότι τα Film Offices, δηλαδή τα περιφερειακά γραφεία για τις οπτικοακουστικές παραγωγές, θα επεκταθούν και στα μουσικά events ώστε να αντιμετωπιστεί η γραφειοκρατία.

Ο «διάλογος» συνεχίστηκε με την θεματική ενότητα Παραβατικότητα και Νέα Μέσα. Στόχος της συγκεκριμένης θεματικής ήταν μία πιο ψύχραιμη προσέγγιση ενός κρίσιμου και επίκαιρου θέματος που απασχολεί συχνά την κοινωνία, χρησιμοποιώντας στατιστικά στοιχεία και πραγματικά δεδομένα, καθώς και στρατηγικές αντιμετώπισης. Η συζήτηση ξεκίνησε με την ομιλία του Γιάννη Πανούση, Ομότιμου Καθηγητή Εγκληματολογίας του ΕΚΠΑ, που συμμετείχε ενεργά στην καταγραφή του φαινομένου. Ο κ. Πανούσης αναφέρθηκε στον «ηθικό πανικό» που προκαλείται μέσω της κάλυψης των τηλεοπτικών σταθμών για τα ζητήματα παραβατικότητας ανηλίκων, ενώ μεταξύ άλλων επισήμανε: «Η εγκληματικότητα των ανηλίκων στην Ελλάδα ανέρχεται σε 5-6%, ενώ στην Ευρώπη κυμαίνεται στο 25%. Παρόλα αυτά, οι τηλεοπτικές περιγραφές παρουσιάζουν τη νέα γενιά ως πιο παραβατική, σε μεγαλύτερα ποσοστά. Τα τηλεοπτικά μέσα και τα video games δεν μπορούν να επηρεάσουν άμεσα, όμως ένα στα πέντε παιδιά μπορεί να μιμηθεί παραβατικές συμπεριφορές», κατά την ομιλία του στο MAD FORUM 2025. Στην ομιλία του, υπογράμμισε ότι το ποσοστό των νέων ηλικίας 18-23 ετών που κρατούνται στα σωφρονιστικά καταστήματα ανέρχεται μόλις στο 0,5% του συνολικού πληθυσμού κρατουμένων.

Την σκυτάλη πήρε ο δημοσιογράφος και συγγραφέας, Άρης Δημοκίδης, εξετάζοντας το φαινόμενο του “cancel culture” το οποίο έχει αποκτήσει μεγάλη διάσταση στην κοινωνία μας, κυρίως μέσω των social media. Το cancel culture συχνά λειτουργεί ως ένα λαϊκό δικαστήριο, όπου άτομα καταδικάζονται δημόσια χωρίς τη διαμεσολάβηση της νομικής διαδικασίας, οδηγώντας σε πραγματικές συνέπειες για τα εμπλεκόμενα πρόσωπα. Σε συζήτηση που ακολούθησε, η Μαίρη Συνατσάκη και ο Φώτης Σεργουλόπουλος, μέσα από προσωπικές εμπειρίες και παραδείγματα από την Ελλάδα και το εξωτερικό αναφέρθηκαν εκτενώς στο φαινόμενο. Η ανάλυση εστίασε στην ελληνική πραγματικότητα, όπου το cancel culture έχει ενταθεί σε κοινωνικά ευαίσθητα ζητήματα, και στην Gen Z, η οποία το έχει υιοθετήσει ως εργαλείο διαμαρτυρίας μέσω των social media. Ο Άρης Δημοκίδης επεσήμανε τις παγίδες και τους κινδύνους του φαινομένου, ενώ προειδοποίησε για τις αρνητικές συνέπειες που μπορεί να έχει η υπερβολική καταδίκη χωρίς τεκμηρίωση.

Το 4ο session του forum, ανέλυσε τη στρατηγική επιλογής brand ambassadors, τον ρόλο της κοινωνικής ευθύνης, την αποδοτικότητα του influencer marketing, τη διαχείριση κρίσεων, την επίδραση των social media στις εταιρικές συνεργασίες, αλλά και τις προκλήσεις από αμφιλεγόμενες συνεργασίες στην επιχειρηματική στρατηγική.

Το MAD FORUM 2025, ολοκληρώθηκε με την ενότητα «Μουσική και Ψηφιακές Τάσεις», όπου ο Νίκος Στεφανάκης, εκπρόσωπος του ελληνικού τμήματος της IFPI, παρουσίασε μια αναλυτική εικόνα της μουσικής βιομηχανίας στη σύγχρονη ψηφιακή εποχή. Στην ομιλία του, αναλύθηκαν τα στοιχεία του digital chart, το οποίο καταγράφει τις ακροάσεις μέσω streaming και αποτυπώνει την κυριαρχία των μεγάλων πολυεθνικών δισκογραφικών εταιρειών, όπως οι Sony, Universal και Warner. Παράλληλα, τονίστηκε η αυξανόμενη παρουσία των ανεξάρτητων εταιρειών, οι οποίες σήμερα κατέχουν πάνω από το 51% των streams. Μάλιστα, ο κύριος Στεφανάκης αναφέρθηκε στη ραγδαία αύξηση των streams στην Ελλάδα, επισημαίνοντας πως από το 2018 έως το 2024, τα streams αυξήθηκαν από 270 εκατομμύρια σε πάνω από 8 δισεκατομμύρια, καταδεικνύοντας την επιτυχία των ψηφιακών πλατφορμών. Ωστόσο, επεσήμανε ότι η τεχνητή νοημοσύνη (AI) μπορεί να επηρεάσει την μουσική δημιουργία, δημιουργώντας νέες προκλήσεις για την προστασία της ανθρώπινης δημιουργικότητας.

Ο συντονιστής της ενότητας, Ανδρέας Αλυσανδράτος, συζήτησε με τους συνομιλητές του σχετικά με τη γιγάντωση της online δημιουργίας από τους καλλιτέχνες και της ευκαιρίες που προσφέρει ή όχι σε σχέση με τις δισκογραφικές, αλλά και τον σημαντικό ρόλο του spotify που εξαφάνισε τα τελευταία δύο χρόνια από το year-end chart του το top 5 των albums και έχει μόνο singles και articles. Παράλληλα, επισήμανε ο ίδιος ότι οι music super fans του TikTok ξοδεύουν σε ποσοστό 34%, έναντι του μέσου US καταναλωτή, παραπάνω χρήματα σε merch, κατόπιν 21% σε εισιτήρια συναυλιών και έρχεται 3η η μουσική με 19%.

Κατά τη διάρκεια της ενότητας «Μουσική και Ψηφιακές Τάσεις», προβλήθηκε video interview με την καλλιτέχνιδα Μαρίνα Σπανού στον Δημήτρη Κανελλόπουλο. Η ίδια μίλησε για τη δική της πορεία, η οποία αναδείχθηκε μέσα από τα social media, και κυρίως το YouTube, έχοντας κυκλοφορήσει μέχρι και σήμερα τρία albums και 1 single, ως ανεξάρτητη δημιουργός, χωρίς να ανήκει σε κάποιο label δισκογραφικής.

Το MAD FORUM 2025 #Youth #Society #Entertainment_Industry έλαβε χώρα την Τετάρτη 19 Μαρτίου 2025, στην «Τεχνόπολις» του Δήμου Αθηναίων, υπό την αιγίδα της Περιφέρειας Αττικής και την υποστήριξη του Diversity Charter Greece, ενώ χορηγοί επικοινωνίας είναι το Mad TV, Mad Radio 106,2, Mad Greekζ, Mad Viral, www.mad.gr και το Παρόν.

Leave a Reply

Your email address will not be published.